Caddy fjerde generasjon lansert

Nytt lyktedesign, nytt interiør og nye motorer inkludert tre bensin-varianter.

Fjerde generasjon Caddy med nytt frontparti og lykter gjør at den ligner mer på passat og Golf.
Fjerde generasjon Caddy med nytt frontparti og lykter gjør at den ligner mer på passat og Golf.
Publisert Oppdatert
Varebilversjonen ble vist som en «panelvan», altså uten vinduer i varerommet og med enklere materialvalg i forhold til personbilvariantene.
Varebilversjonen ble vist som en «panelvan», altså uten vinduer i varerommet og med enklere materialvalg i forhold til personbilvariantene.
Personbilvarianten i Highline-utgave. Legg merke til spoileren som er en del av bakluka.
Personbilvarianten i Highline-utgave. Legg merke til spoileren som er en del av bakluka.

Nytt design, nye motorer og nye hjelpesystemer og sikkerhetssystemer som hører personbilmarkedet til.

Ingen store endringer i utseendet, men som Volkswagen-konsernet er kjent for, bruker foredlingen av et allerede vellykket konsept å fungere godt. Det er lett å se slektskapet til nye Passat og Golf, særlig i frontpartiet og lytedesignet. Innvendig er det den samme historien, små endringer som gjør bilen litt bedre. Dette gjelder særlig for påkostede personbilvarianter, som det blir fokusert mest på under slike statiske visninger.

 

Tre TSI-versjoner

Innstegsversjonen av Caddy får en TSI-motor på 1,2-liter med 84 hestekrefter. En 1,0-liters tresylindret TSI med 102 hestekrefter og en 1,4-liters TSI med fire sylindre og 125 hestekrefter som for første gang kan kombineres med 7-trinns DSG-kasse.  

 

Fire TDI-versjoner

Produktsjef, Pål Pettersen, forventer at 80 prosent av Norges-salget vil dreie seg om diesel-versjoner. På fjerde generasjon kommer det versjoner på 75, 102, 122 og 150 hestekrefter på 2,0-literen. Lavest forbruk blir Caddy bluemotion med et minimumsforbruk på 0,4 liter. Alle motorene har en forbedring i utslipp og oppfyller kravene til euro 6 ved hjelp av AdBlue som må fylles på av bruker uavhengig serviceintervallene. Alle TDI-versjonene kommer med stopp/start system. 4Motion kan kombineres med 122- og 150-hestekrefter.

En TGI-versjon

Den nåværende naturgassdrevne Caddy EcoFuel erstattes av TGI på 1,4 liter og 110 hestekrefter.

Nye assistenter

Sikkerhetssystemer som Front Assist med City nødbrems, hjelper deg å unngå kollisjon med bilen foran. Sidekollisjonsputer, kollisjonsgardiner, fjernlysassistent, oppvarmet frontrute, avstandskontroll, ryggekamera, parkeringsassistanse og multikollisjonsbrems.

Sistnevnte aktiverer automatisk bremsene etter en kollisjon, hvis føreren selv ikke er i stand til det, slik at man kan forhindre følgekollisjoner. I følge Volkswagen er 22 prosent av alle ulykker som fører til skade, er kollisjoner med mer en et hinder. Adaptiv cruisecontrol blir også tilgjengelig.

Nye Caddy lanseres i Norge i begynnelsen av august, men forhåndssalget vil starte i løpet av april.

Introduksjonsshowet var tøfft med en Caddy trukket inn i et lerret og lyst opp av projektor. En smart og kul måte å vise nytt lyktedesign og linjer.
Introduksjonsshowet var tøfft med en Caddy trukket inn i et lerret og lyst opp av projektor. En smart og kul måte å vise nytt lyktedesign og linjer.
Interiøret ligner nå mer på Golf og Passat med et svært godt skinnratt og tilsynelatende god ergonomi.
Interiøret ligner nå mer på Golf og Passat med et svært godt skinnratt og tilsynelatende god ergonomi.
Interiøret ligner nå mer på Golf og Passat med et svært godt skinnratt og tilsynelatende god ergonomi.
Interiøret ligner nå mer på Golf og Passat med et svært godt skinnratt og tilsynelatende god ergonomi.