23948sdkhjf

Carrier for Tomren

Etter et års prøvetid av nye Vector 1550 er han overbevist. Det blir aggregater fra Carrier for Tomren Transport fra nå av.

Markedet for kjøleaggregater er nok litt spesielt. Vi snakker her om en maskin som veier nesten et tonn, koster like mye som en velutstyrt personbil og er helt avgjørende for at matvarene fortsatt skal være ferske og gode når de blir levert til butikkene.

Tungt var nylig med på en lansering av Carriers nye aggregat, Vector 1550. Carrier Transicold har hatt en høy markedsandel i dette segmentet de siste 10 årene, rundt 75 % i følge Carrier selv. Grovt regnet er det nå 4500 enheter ute på veiene bare i Norge, forklarer Jan Hjertvik, salgssjef i Norge. Vi er et såkalt multitemp-land og 90% av enhetene har system med 2 eller 3 soner. Det samme tallet i EU ligger på 30 til 40%. Med mye utkantstrøk, lange avstander og lite folk tilsier dette at kjølebilene blir delt inn i flere soner for å få med seg forskjellige produkter på samme turen.

Pulldowntid

Vector 1550 er Carriers nye aggregat rettet mot det de kaller for mellomsegmentet og skal være et fullverdig 33 pallers aggregat. Vekten er redusert med 198 kilo i forhold til storebroren og veier nå 739 kilo. Det er minst en ekstra pall med salat det, smiler Hjertvik. Mye av teknologien stammer fra Vector 1850, men nye 1550 er i tillegg utstyrt med en semi hermetisk kompressor, samt en Carrier patentert economizer. Hele aggregatet har også fått 21 færre kontrollpunkter, som skal minske risikoen for lekkasje. Motoren er en Kybota på 1,5 liter. Støynivået er redusert til 71 dBa og pulldowntiden er redusert med 25%. Det vil si at den oppnår ønsket temperatur raskere og bileier kan starte lasting tidligere. Systemet har nå ved kontinuerlig drift et avvik på kun 0,3 grader, i følge Carrier.

Testet hos Tomren

Selv om aggregatet nylig ble offisielt lansert, har Carrier sørget for å teste det under norske forhold i et år allerede. I den forbindelse møtte tungt Kåre Olav Monstad, som daglig leder i Tomren Transport har han og Ola Sandøy (til venstre på bildet) hatt en Vector 1550 i felttest det siste året. Deres biler kjører mye frossen fisk fra Mørekysten og aggregatet henger på en fireakslet henger fra TrailerBygg med påbygg fra Bussbygg. Han mener displayet og menyen er svært bra og at det ikke er fare for å trykke feil, dessuten synes han utseendet er bra og at det ser fint ut på skapet.

De har kommet med et veldig bra produkt og vi setter stor pris på å endelig gå inn i en remfri verden. Det har en utrolig kapasitet og når vi kjører mye lokalt med mye åpning av dørene, er det viktig med god kapasitet for oss. 1550 er dessuten mye mer lettstartet, bruker mindre diesel og er merkbart mer stillegående, forklarer han.

Peak-sertifikater

Flere byer i EU innfører såkalt Peak-sertifikater. I Rotterdam får ikke biler holde et støynivå på over 60 dBa mellom 23.00 og 04.00. Dette kommer også i London, København og Stockholm meldes det fra bransjen. Carrier har løsninger liggende klare om dette også skulle bli et krav rettet mot norske brukere.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063