Ronald fôrer verdens største hjullaster

I bruddet til Titania i Rogaland går verdens største mekaniske hjullaster. På det meste slurper den i seg 4000 liter diesel i døgnet. I tillegg krever den klokkeslettleveringer.

Myggen og monsteret
Myggen og monsteret Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

- Hver morgen fra 05.30 til 08.00 er jeg oppe og tanker maskinene på Titania. I tillegg til hver kveld og annenhver lørdag og søndag, forklarer Ronald Mydland fra Hauge i Dalane. Han benytter seg av skiftbyttene og matpausene, når de gigantiske maskinene står i ro.

Dimensjonene her på anlegget er overveldende og selv tankbilen blir liten i dette selskapet. Foruten den nye hjullasteren, av merket Caterpillar 994K, møter vi også flere tipptrucker med seks meter bredde og 2000 hestekrefter, som frakter malmen fra bruddet og opp til knuseren. 180 tonn på hvert lass.

Ronald Mydland har tanket opp de gigantiske anleggsmaskinene hos Titania to ganger i døgnet, gjennom 31 år nå.
Ronald Mydland har tanket opp de gigantiske anleggsmaskinene hos Titania to ganger i døgnet, gjennom 31 år nå. Foto: Frode Tellevik

- Litt avhengig av hvor de tar ut massene, så går det mellom 10 000 og 15 000 liter diesel i døgnet for å drifte utstyrsparken her inne, forteller Ronald. Den nye hjullasteren alene forbruker mellom 3000 og 4000 liter i døgnet. Effektiviteten har sin pris. Til gjengjeld tar den lett 40 tonn i skuffen når den laster opp tipptruckene, som går døgnet rundt.

Mydland Tanktransport har alltid tre tankbiler stående hos Titania. To går i inngrep så fort maskinparken parkerer og en står i reserve, hvis noe skulle skje. - Området er så stort at vi sliter med å rekke over alt med bare en bil, forklarer Ronald. Han har hatt denne jobben i 31 år nå. Han kjenner rutinene, etter hvert.

- Det har vært en veldig trygg og sikker arbeidsplass i alle disse årene, så at det kan bli ensformig, velger jeg å ikke tenke på. Jeg treffer folk og prater mye med maskinkjørerne. De er jo her fra bygda, stort sett hele gjengen. Mye familie og venner. Titania er selve livsnerven her vi bor, påpeker han.

Mydland Tanktransport er også bygget opp rundt den store bedriften i kommunen. I tillegg til diesel, kjører bilene herfra også svovelsyre og en spesiell form for parafin til anlegget. Nå har Ronald overtatt alle aksjene i transportbedriften, mens faren, Dag, fortsatt er ansatt og står som daglig leder. Ronalds mor jobber på kontoret, der hun etter hvert skal overlate jobben til Ronalds kone, Fredrikke.

Mydland Tanktransport forbereder et generasjonsskifte. Bilparken har allerede hatt sitt, men som vi ser blir alle parter tatt godt vare på.
Mydland Tanktransport forbereder et generasjonsskifte. Bilparken har allerede hatt sitt, men som vi ser blir alle parter tatt godt vare på. Foto: Frode Tellevik

Generasjonsskiftet er i gang og snart er det tredje generasjon Mydland alt ansvaret hviler på. Da er det godt å ha en stødig kunde som Titania å lene seg på. Få med deg hele historien om den gigantiske hjullasteren i vår fyldige reportasje i AnleggsMagasinet, som nå er i salg.

Store nyheter finner du også i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement.