23948sdkhjf

DAF lanserer ny XF

DAFs industrielle evolusjon kommer i mars 2013.

DAF har aldri vært kjent for å være spesielt innovative. (Selv om de var først med Intercooler). Men de har vært kjente for å ha løsninger som fungerer.

Utviklingskappløpet har de oftest latt andre produsenter ta, så kommer liksom DAF ruslende etter når alt er ferdig utprøvd og de teknologiske barnefeilene luket ut.

På den måten sparer de penger.

For ett år siden forklarte DAF hvorfor de ville drøye med Euro 6. Fem måneder senere - i april - trakk de MX-13 motoren opp av hatten. Denne tilfredsstilte kravene. Nå er heller ikke dette så veldig underlig. MX-13 er en Paccar-motor som har blitt brukt i en fjerdedel av Kenworth- og Peterbiltene i USA siden sommeren 2010.

Denne motoren tilfredsstiller de nordamerikanske EPA10-kravene som er nesten de samme som Euro 6.

Det er derfor ingen revolusjon de kommer trekkende med. Bare en helt nødvendig evolusjon.

14000 euro dyrere

Nå er det ikke noe galt i dette. Få - om noen - har ønsket en Euro 6-motor før de er tvingende nødt. Teknologien er dyr og kundene må betale. Nye XF koster 14000 euro mer enn forgjengeren og finnes bare i Euro 6.

Men nødt blir alle. Når nyttårsrakettene flyr til værs 2013 lander de igjen med krav om Euro 6 for alle nyregistrerte lastebiler i hele EU.

Derfor synes vi ikke Euro 6 lenger er noen stor nyhet å fortelle når en ny lastebilserie lanseres.

Ikke kvitt AdBlue

Det er dog verdt å nevne at også DAF (Som bl.a. Scania) viser til mindre drivstofforbruk enn enkelte versjoner (ATe - som forøvrig ikke selges i Norge) av sin Euro 5-motor.

For å klare utslippene er de avhengig av common-rail innsprøyting, variabel turbolader, resirkulering av eksos og utslipp via katalysator og partikkelfiltre. Man er ikke kvitt AdBlue-tanken. Serviceintervallene er oppgitt til 150.000 km.

Euro 6 innebærer vektøkning. For å oppveie dette, slanker man andre komponenter. I XFs tilfelle kommer man tilslutt ut med en vektøking på omkring 90 kilo.

Motorene yter 300kW/410 hk, 340 kW/460 hk og 375 kW/510 hk og har et dreiemoment fra 2000-2500 Nm ved 1000-1475 omdreininger.

Men motoren er altså allerede lansert og ingen nyhet i seg selv.

Mye nytt innvendig

Grillen er nødvendigvis ny (og mye større) for å kunne gi nok kjøling til motoren. Dette er også hva man først legger merke til.

Innvendig er det hovedsakelig kosmetiske forbedringer som er naturlig når man lanserer en oppgradering. Nye seter, nytt ratt, nytt instrumentpanel, samt koppholdere og litt annet stæsj (som søppelbøtte og nye brytere) er på plass. Vinduene i sidedørene er laget i ett stykke. Man har altså blitt kvitt den lille sidestolpen i vinduet. Dessuten er det bedre benplass ettersom man har endret pedalløsningene noe.

Sengene skal være markedets største med 220 cm lengde og 80 cm bredde og førerhytta på XF Super Scace Cab har et volum på anselige 12,6 kubikkmeter.

Driver Performance Assistant

DPA - eller "Driver Performance Assistant" er også noe vi stadig stiftere nærmere bekjentskap med. Scania har en ypperlig løsning, og Volvo kjører også på slike løsninger som gir sjåføren tips om når det kan være økonomisk lurt å skifte gear osv. Hos DAF har man plassert en ny konsoll midt på dashbordet som gir informasjon om forbruk og som altså skal fremme effektiv kjøring.

Euro 6-motoren kommer med med manuell eller automatisk gearkasse, produsert av ZF. Her kan man velge mellom 12 eller 16 trinn. Den automatiske AS-Tronic-kassen kommer med funksjoner som EcoRoll og Fast Shift, som skal forbedre kjørekomforten såvel som økonomi og utslipp.

Selv om ikke DAF tilhører de største merkene her hjemme, er de markedsledere i flere land. I Europa sett under ett har de faktisk en markedsandel på 15-20%.

Det skal bli spennende å se om evolusjonen er nok - eller om det tilslutt må en revolusjon til...

Les også: DAF styrker posisjonen

Les også: DAF introduserer CF85 og XF105 Ate

Les også: Derfor drøyer DAF med Euro 6

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063