DAF LF Hybrid satt i produksjon

Den første DAF LF Hybrid forlot Leyland produksjonsanlegg torsdag 9. desember.

DAF LF Hybrid 12 tonns

DAF LF Hybrid 12 tonns

Publisert Oppdatert

DAF har startet produksjonen av sin hybrid distribusjonslastebil. DAF LF Hybrid bruker et parallelt diesel/elektrisk system, lastebilen blir drevet av dieselmotoren, den elektriske motoren eller en kombinasjon av begge. DAF selv mener deres hybridteknologi kan redusere CO2-utslippene med 10 og 20%, avhengig av program.

Teknisk

12 tonns LF Hybrid-lastebilene er utstyrt med 4,5-liters PACCAR FR dieselmotor, som er i samsvar med de lave EEV-utslippskravene som er standard, uten sotfilter. Motoren produserer maksimal effekt på 118 kW/160 hk og er koblet til en automatisk Eaton seks-trinns girkasse med automatgirfunksjoner. Den elektriske motoren er installert mellom clutchen og girkassen, og fungerer som motor så vel som en generator. Energien som frigjøres under bremsing blir lagret i litium-ion-batterier, og blir deretter brukt under akselerasjon. En sentral datamaskin fastslår i hvilken grad dieselmotoren skal brukes og i hvilken grad den elektriske motoren brukes.

Teknologien krever sin vekt og DAF LF45 160 Hybrid er 300 kg tynger enn den standard diesel-drevne modellen, hybrid-modellen tilbyr lastekapasitet på rundt 7,5 tonn.

Lithium-ion-batterier

Batteripakken for hybridsystemet veier rundt 100 kg og består av nittiseks 3,6 Volt celler. Når disse batteriene er fulladet kan LF Hybrid-lastebilen kjøre opptil to kilometer på strøm uten hjelp av dieselmotoren. I praksis er dette nok til å kjøre inn og ut av «grønne soner» i bykjernene, forklarer DAF på sine nettsider. Når lastebilen kjører på strøm, kjører dieselmotoren på tomgang for å drive ulike komponenter. LF Hybrid-lastebilen er også utstyrt med et start/stop-system.

Det er PACCAR i Leyland, Eaton og det nederlandske senteret for teknisk forskning TNO som har utviklet teknologien. PACCAR har satt seg et mål om å forbedre drivstoffeffektiviteten med 30% for visse vektklasser, i løpet av 2013. Det blir primært satsing på hybridteknologi som skal sørge for å nå målet.

DAF begynner å forsyne LF Hybrid i Storbritannia, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia og Tsjekkia. Her har interessen for hybridbiler vært høyest og avhenging av suksessen i disse landene vil DAF avgjøre om og når den skal inkluderes som standard sortiment i andre land, melder DAF på sine nettsider.