DAF-tridemen står fortsatt

Bilkjøper ble kasteball i importørskifte.

Fra TransportMagasinet 2/17.

Fra TransportMagasinet 2/17.

Publisert Oppdatert

Sivert Waagen AS

Sivert Waagen AS holder til på Askøy utenfor Bergen. Bedriften omsetter for rundt 25 millioner kroner og sysselsetter 8 ansatte. Det er en byggevarebutikk for entreprenører og private, men også med relaterte transportoppdrag med 2-3 biler. Jostein Waagen er tredjegenerasjon daglig leder i familiebedriften.

 

Faksimile TransportMagasinet 2/17.

Faksimile TransportMagasinet 2/17.

I TransportMagasinet nummer 2/17, som ligger i salg nå, kan du lese om en mindre hyggelig DAF-opplevelse for bedriften Sivert Waagen AS på Askøy ved Bergen. Du kan også lese saken i sin helhet under.

Kranbilen til byggevarebutikken har hatt problemer med tridemløsningen omtrent fra start av, med utallige verkstedsbesøk. Sist bilen var erklært ferdig, tok det fire timer før akselen igjen tverret.

Nå siste gang har bilen vært ute av produktiv drift i snart tre måneder. Med påfølgende inntektstap.

- Siste beskjed er at DAFs representant fra Nederlands skal komme hit for et møte 23. mars «for å se om de kan finne en teknisk løsning», sier daglig leder Jostein Waagen oppgitt.

- Og da har jeg jo fortsatt ingen garanti for at dette vil løses seg. Problemet er forsøkt løst utallige ganger. Nå vil heller ikke verkstedet levere ut historikken på bilen. De sier jeg skal få det på møtet den 23. Som betyr at jeg ikke får forberedt meg.

- Problembiler finnes jo, men kan det være at det heller er du som er vanskelig kunde i denne saken?

- Jeg mener jeg har vært ekstremt tålmodig. Jeg har ventet og ventet på at de skal få bilen i orden. Men nå i det siste har jeg vært tydeligere på mail, bedt om å få ting skriftlig. Mitt problemet er at ingen tar ansvar.

- Er du medlem av en organisasjon som kan hjelpe deg?

- Jeg er NLF-medlem. Meldte meg inn for et år siden, litt med tanke på denne situasjonen. De ville imidlertid ikke hjelpe meg i denne saken, da jeg allerede hadde hatt egen advokat innblandet. Helt uavhengig av det er jeg godt fornøyd med medlemsskapet. Fordelene overstiger kontingenten.

- Bil ute av drift, hvordan løser du det i driften mens du venter?

- Akkurat nå sitter jeg og megler på en 11 år gammel bruktbil. Jeg har en mann som skal holdes i drift og kunder som skal ha oppgaver løst.

TransportMagasinet og Tungt har ikke fått svar fra verken DAF sentralt eller den nye importøren i denne saken.

Dette er saken fra TM 2/17:

Bilen skulle være et mesterverk og prakteksempel fra DAF. Nå er den ute av drift for 14. ende gang, og ingen vil ta ansvar. – En liten bedrift som vår har ikke råd til å tape en million kroner eller mer, sier Jostein Waagen oppgitt.

Bilen

Trøbbelbilen er ble levert september 2015, og omtalt i TM i november. Den er bygget på chassiset til en DAF CF 510 og skulle frakte varer for Steinspekteret på Askøy og Bergen vest. Påbygget fra Vognteknikk er Waagen strålende fornøyd med. Men det er mange trange steder på Askøy, så målet var å kombinere smidighet og størst mulig nyttelast. På DAFs initiativ endte det med en ekstra aksling med sving og løft bak tandemen. Ginaf har levert løsningen for DAF.

Jostein Waagen er daglig leder i den lille familiebedriften Sivert Waagen AS. Bilen er nå en ting, men han er ikke minst fortvilet over tapet av kunder ståtiden har medført.

- Problemene med akselen startet etter kort tid. Den har nå vært på verksted 14 ganger, forklarer Waagen. Den siste gangen var han svært i tvil om han i det hele tatt skulle tørre å hente ut bilen igjen.

- Først kranglet de tre uker om hvem som skulle betale for reparasjonen, senere brukte de to uker på å fikse bilen. Deretter har de vært utrolig tilbakeholdne med å garantere meg at bilen nå var ok å bruke.

Praktbygg fra DAF

TransportMagasinet skrev for snart halvannet år siden om tridembilen til Sivert Waagen AS. Da var den akkurat levert, med det Waagen kaller et praktpåbygg fra Vognteknikk, og kran fra Palfinger. Men selve rosinen i pølsen var tridem med svingbar siste aksel fra DAF. 

Den gang forklarte DAF-selger Roy Solheim i Bergen det slik: «Jeg var veldig lysten på at DAF skulle å få ut et tridemchassis i Norge, for å vise at vi også kan levere denne type løsninger til tipp- og kranmarkedet.»

DAF sin eksisterende løsning på trippelboggi var nemlig svingbar og løftbar første og siste aksel, men tandem kombinert med styrbar siste aksel skulle bli et skritt videre både for salgsapparatet og fabrikken. DAF har ikke selv denne akselløsningen, og har fått Ginaf til å integrer sin løsning i DAF-chassiset.

Men nå har utviklingen i stedet gått motsatt vei. Bare fire timer etter at Waagen tok sjansen på å hente bilen ut fra verksted gikk det skeis igjen.

Ikke hjelp å få

Da Jostein Waagen først kontakter TransportMagasinet igjen i januar, hadde bilen tilbrakt 60 døgn på verksted denne siste gangen. Etter rundt 14 tidligere besøk med samme feilen.

Kommunikasjon med både Team verksted og DAF sentralt i Nederland gikk særdeles tregt, både hva angikk ansvar, kostnader og forklaring på fremdrift. Det kom omsider eksperter både fra DAF sentralt og Ginaf for å få orden på sakene. Men ingen ville uten videre garantere for at bilen nå var i orden.

- Vi føler oss som en ren kasteball som taper penger mellom alle partene! DAF Norge som hadde levert bilen, DAF i Nederland som har produsentansvaret, Team verksted som jobbet på den, og i tillegg den nye importøren Nordic, hvor selgeren som solgte bilen nå jobber, forklarer Waagen.

- Jeg var faktisk veldig i stuss på om jeg skulle bite i det sure eplet og bytte den inn som den sto og bestille en ny Scania, forteller han. - Men da ville jo både verditapet sikkert blitt en million. Pluss seks måneder venting på å få bygget ny bil.

Tok sjansen, gikk skeis

Første uken i februar fikk Jostein Waagen likevel såpass forsikringer fra DAF og Team til at han tok sjansen på at bilen nå kunne brukes. Men det skulle altså bare gå fire timer før det gikk skeis igjen.

- Vi rygget den inn på tunet, og der sto bakakselen på tverre! Så nå står jeg her med bil uten verdi og ingen i DAF vil svare meg. Sjefen med ansvaret for bilen er ikke tilgjengelig før om to uker sier de.

Ekstra fortvilende synes Waagen det er at problemene dukker opp på en bil DAF selv har presset på for å selge. - Vi skulle bare ha ny bil, og tenkte DAF fordi vi har hatt en DAF tidligere vi har vært fornøyd med. Denne avanserte løsningen kom på bordet på initiativ fra dem.

- Takk og pris at vi har flere bein å stå på, ellers hadde vi vært konkurs nå, oppsummere Waagen. - Men for en liten bedrift er det like fullt fortvilende å se at et opparbeidet marked renner ut mellom hendene på oss.

 

TransportMagasinets kommentar:

Når TransportMagasinet plukker opp tråden, er det lett å forstå Waagens frustrasjon. Hos DAF møter vi veggen.

Etter et større antall telefoner og mailer til folk hos de respektive involverte partene, møter vi i beste fall forståelse for Waagens situasjon, men absolutt ingen handlekraft.

Nå er ikke til å underslå at en forklaring er at det er mange parter involvert:

  • Den private norske importøren DAF Norge som solgte bilen på vegne av DAF, er ikke lenger importører eller nasjonal forhandler.
  • Den nåværende private skandinaviske importøren har ikke ansvar for ettermarked og service i den nye organisasjonen.
  • Akselen er levert av Ginaf som en underleverandør til DAF. Det er også Team verksted som har skrudd på bilen.

Hvordan DAF internt fordeler arbeid og skyld er likevel revende likegyldig for bilkunden som står med en bil som ikke virker mens han ser pengene renne ut mellom fingrene. Men det hjelper tydeligvis ikke å «gå til pressen» heller.

TransportMagasinet har ikke fått svar fra daglig leder Petter Engebretsen i DAF Norge. Vi har ikke fått svar fra Theo Klaassen, som er Service Manager North West og håndterer saken for DAF sentralt, da han er på en lengre ferie. I hans fravær har vi heller ikke fått svar fra administrerende direktør Jan van Keulen, som ikke kjenner saken og ikke vil uttale seg verken spesifikt eller generelt.