DAF viser ny LF

Oppgradert design og ny motor spesielt for bymiljø.

Kromprins: LF har som sine større brødre krom i front. Foto: DAF.
Kromprins: LF har som sine større brødre krom i front. Foto: DAF.
Publisert Oppdatert

DAF viste nye utgaver av traverne CF og XF allerede i april. Nå har de lettet på sløret hos lillebror LF.

Her er hovedpunktene:

  • En ny 3,8-liters PACCAR-motor i «LF City» for bybruk
  • Endrede bakakselutvekslinger for lavere motorturtall.
  • Allison automatisk girkasse er nå også tilgjengelig på den kraftigste 19-tonns LF.

Når det gjelder design, ser vi klart familielikheten til CF og XF.

En av de store nyhetene er den nye 3,8-liters Paccar-motoren, som er tilgjengelig for 7,5-tonnsversjonen av LF med to motoreffekter: 115 kW / 156 hk og 127 kW / 172 hk med maksimalt dreiemoment på henholdsvis 500 og 600 Nm mellom 1200 og 2000 o/min. DAF lanserer denne nye motoren spesielt for LF City for lett bruk innen byområder.

Nye farger og oppfrisket design. Foto: DAF
Nye farger og oppfrisket design. Foto: DAF

Når vi er inne på byområder, kan vi kjapt melde en annen liten, men viktig, nyhet: LF kan nå også fåes med valgfritt vindu nederst på passasjersiden. Det er et poeng. På den måten vil man lettere kunne se syklister og fotgjengere som ikke nødvendigvis har kunnskap om blindsoner.

Påbygg

Når det gjelder påbygg, skal den nye LF være langt enklere å jobbe med. Nye braketter skal gjøre det lettere å feste påbygg eller utstyr. I tillegg finnes det nå spesifikke opplegg for festing av skap med bakløfter, tank med underramme og liknende. Flere valgmuligheter for akselavstand og overheng skal også gjøre det enkelt å montere påbygg for avfallsinnsamlig. Akselavstandene har en lengde på opp til 6,9 meter som gir mulighet for påbyggslengder på mer enn 9 meter.

LF leveres naturligvis fortsatt med større motorer. Både 4,5 liter og 6,7 liters Paccar-motorer er på plass i oppgraderte versjoner.

Stille smygare

Nye og raskere bakakselutvekslinger på opp til 3,31 : 1 reduserer motorturtall med 150 til 200 o/min ved optimal hastighet. Kombinert med motorinnovasjonene gir denne drivlinjeoptimaliseringen drivstoffbesparelser på opp til 6 %, mens førerkomfort forbedres ytterligere av lavere motorstøy, fortelles det fra DAF.