Daimlers mest produserte lastebil fornyes

Lavere utslipp og bedre nyttelast. Daimler presenterer nye Canter med Euro 5-motorer og nye gearkasser.

Canter Fuso interiør ratt innvendig

Canter Fuso interiør ratt innvendig

Publisert Oppdatert

Skjønt ny og ny. Bilens common rail-motor er den samme som sitter i Iveco Daily, men er tilpasset den nye sekstrinns gearkassa til ZF.

Ivecos 3 liters motor 4P10 erstatter to tidligere motorer. Den nye bilen har blitt 258 kg lettere enn de forrige versjonene med 3- og 4,9 liters motorer, men har bedre ytelser enn disse.

TransportMagasinet har allerede prøvekjørt den lille Daimler/Fuso-lastebilen med 3,5 og 7,5 tonn totalvekt. Siden den forrige fornyelsen av Canter har det ikke skjedd mye med verken eksteriør eller interiør. Derimot merker vi stor forskjell i drivlinja allerede fra starten.

Styringen er eksakt og fjæringen på forakselen ganske behagelig. Gearspaken på dashbordet er plassert fint, slik at det er mulig å bevege seg fra det behagelige føreresetet og over til benken på passasjersiden. Rattjusteringen burde dog vært bedre.

Fuso Canter er en liten lastebil i et lavprissegment. Daimler kaller det for en liten lastebil til prisen av en varebil.

Bortsett fra bydistribusjon så er ikke Canter beregnet på transportselskap. Men til distribusjon fungerer den godt med sitt relativt komfortable innsteg, samt lave lastehøyde.

Komplett rapport får du i neste utgave av TransportMagasinet.