Danskene vil hente filippinske sjåfører

- De har tradisjon for å jobbe borte fra familien i lang tid.

Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Opprettet

To danskeide transportbedrifter etablert i Latvia og Polen har vært i ansettelsesamtaler i Manilla. Det skriver Avisen.dk i en sak der de forteller at de har pratet med en av de filippinske lastebilsjåførene som har vært i jobbsamtale. Han skal ha opplyst at han vil tjene omkring 7000 danske kroner i måneden.

Transportørene bekrefter situasjonen. Mens ICB Drivers Network ikke vil kommentere saken, hevder Jørgen Steffensen at de filippinske sjåførene vil få samme lønnsforhold som de fra Latvia.

- Problemet er at europeiske sjåfører ikke vil være borte fra sine familier i ukesvis, sier han og mener at det er mer tradisjon for å jobbe i utlandet for filippinerne.

Det danske fagforbundet 3F er ikke helt enig. De sikter til stor arbeidsledighet i Europa og at det må ha med lønn å gjøre om man ikke kan finne sjåfører her hjemme.

Er det lov?

Ja, det er det. En periode var det tema at filippinske sjåfører ikke hadde arbeidstillatelse i EU. Men selv om de ikke er borgere i et EU-land kan de knyttes til datterselskap i EU-land og utføre jobb her under reglene for utstasjonering eller kabotasje. Myndighetene kan gi opphold- og arbeidstillatelse til sjåfører fra et land utenfor EU dersom EU-landet har sjåførmangel.

Det er heller ikke første gang filippinske sjåfører har vært i fokus. For noen år tilbake, fløy svenskeide Dinotrans inn en rekke filippinske sjåfører som også fant veien frem til Norge. Det ble ramaskrik i bransjen og mange av sjåførene vendte etterhvert nesen hjemover etter konfliktfylte forhold på arbeidsplassen.

Vi husker også at en stor dansk speditør på den tiden forsvarte bruken av filipinerne fordi de "filippinske sjåførene ikke bare var billigere - men de drakk også mindre alkohol enn sine øst-europeiske kolleger."