Lastebil og sykkel:

Dårlig kombinasjon

En tredjedel av alle dødsulykker med sykkel i byer skjer i sammenstøt med lastebil.

Dristig syklist, men steinbra opplysning på bilen.

Dristig syklist, men steinbra opplysning på bilen. Foto: Knut Opeide

Publisert Oppdatert

At konfliktnivået mellom syklister og andre trafikanter er høyt er velkjent.

ndertegnede har riktignok gode erfaringer med lastebiler som syklist i bytrafikken, men tolker man sosiale media er ikke lastebilsjåfører spesielt mye vennligere stilt til syklister enn øvrige trafikanter.

Nå kan et fersk doktorgradsprosjekt i Trondheim fortelle at også risikoen er skremmende høy.

35 prosent

For mens Norge er har lavest antall trafikkdrepte per innbygger i Europa generelt sett, ligger omtrent øverst på listen når det gjelder sykkeldrepte i sammenstøt med lastebil.

I årene 2000–2014 utgjorde slike ulykker 35 prosent av ulykkene hvor syklister omkom i byområder, opplyses det.

LES OM prosjektet her

Og da er det ikke bare gærninger som meg, trikotmenn i 40-50-årsalderen et handler om:

40 % av dødsulykker mellom tunge kjøretøy og syklister (…) skjedde i lav fart på våt vegbane. Kvinner var betydelig overrepresentert (…), i motsetning til hva kvinner var i andre typer sykkelulykker med dødelig utgang (48 % vs. 20 %).

Men er det noe stort problem?

Tja. Fremover kommer det etter alt å dømme til å bli færre personbiler i byene, men desto flere av både lastebiler og syklister.

Dette prosjektet leter etter årsaker og løsninger. Alle smarte løsninger som kan bedre situasjonen burde være vinn-vinn.

Forskerne er garantert glade for tips og innspill.