Dekk for to verdener

I Continentals divisjon for lastebildekk forventer man at det i de neste fem årene vil oppstå en endring i hva slags dekk man vil ha på lastebilene sine. I en pressemelding fra selskapet hevder de at den dominerende dekktypen for drivakselen vil bli et multifunksjonsdekk tilsvarende ”HD HYBRID” - et dekk som kan brukes både på motorvei og snødekte landeveier.

Trøtte vogntogsjåfører trenger flere hvileplasser.

Trøtte vogntogsjåfører trenger flere hvileplasser.

Publisert Oppdatert

Dekkprodusenten mener at mange i transportbransjen vil la seg overbevise av HD HYBRIDs egenskaper. Continental lover til og med bedre kjørelengde enn de moderne overgangsmodellene HDL 2 (for motorveitrafikk) og HDR 2 (for regionaltrafikk). Det samme gjelder rullemotstanden og energieffektiviteten.

- For transportselskap med blandet kjøring, både motorvei og snødekte veier om vinteren, kan HD HYBRID være det beste valget, sier Alexander Chmiel, Continentals brandmanager for lastebildekk.

Continental er overbevist om at HD HYBRID-dekket om bare noen få år vil være deres mest solgte drivakseldekk. For øyeblikket domineres dette segmentet klart av allround-dekket HDR 2. Ved hjelp av det integrerte regummieringsprogammet vil endringen i markedet fremskyndes raskere. Lastebileiere som hittil har valgt modellene HDL 2 og HDR 2, kan ved regummiering også velge et HD HYBRID-dekk da disse dekkene har identisk stamme.