Lettvint måleverktøy

Den viktige friksjonen

Tiden da man trodde tunge kolli faktisk var så tunge at de sto av seg selv er forbi. Nå avgjør friksjonen hvordan du er pliktig å sikre lasten du har på bilen. Er du i tvil, kan du lett regne ut selv.

Uhøvlet treverk på dette underlaget viste en friksjon på 0,3. Den polske sjåføren virket noe skeptisk til norsk måleutstyr, men fant frem en stropp til for å sikre slik Dag Rykkje mente han burde.

Uhøvlet treverk på dette underlaget viste en friksjon på 0,3. Den polske sjåføren virket noe skeptisk til norsk måleutstyr, men fant frem en stropp til for å sikre slik Dag Rykkje mente han burde.

Publisert Oppdatert
Friksjonsmåleren veier nøyaktig 10 kg for å gjøre regnestykket enkelt. Ved hjelp av borrelås kan man enkelt montere på diverse typer materiale for måling på det underlaget man har der og da.

Friksjonsmåleren veier nøyaktig 10 kg for å gjøre regnestykket enkelt. Ved hjelp av borrelås kan man enkelt montere på diverse typer materiale for måling på det underlaget man har der og da.

Det finnes tabeller for de forskjellige typer gods og lasteplan, der friksjonskoeffisienten avgjør hvor mye sikring du trenger. Men ofte blir man usikker likevel.

Friksjon er som kjent motstanden mellom godset og underlaget det står på.

Jo høyere friksjon, jo bedre.

Vi var for en tid siden med Statens vegvesen på utekontroll i Hardanger og fikk demonstrert et nytt og enkelt verktøy for måling av friksjon, som kan være til nytte for flere.

Dag Rykkje er mannen bak oppfinnelsen og med støtte fra Vegvesenet, har han utviklet prototypen som vi fikk se i aksjon.

Enkelt

Regnestykket for friksjon er i prinsippet enkelt, mener han.

- Ved å flytte komma en desimal til venstre når du vet vekten som må til for å flytte på denne klossen på 10 kg, så vet du også friksjonen, forklarer Rykkje.

Han vinker inn en polsk lastebil som har lastet visnjer til Bergen. De ligger på paller, men Dag er litt skeptisk til sikringen. Bare en stropp holder de store metallhjulene på plass.

Han finner frem klossen, legger platen med uhøvlet treverk ned mot lasteplanet og drar i fiskevekten. Den beveger seg idet vekten viser 3 kg. Altså er friksjonen på dette underlaget 0,3.

- Da blir det for lite med en stropp, fastslår Dag og forklarer sjåføren at han må sikre bedre.

Lett å forstå

- Dette er tenkt som et verktøy vi kan bruke i forhold til reaksjoner på for dårlig lastesikring. I tillegg er det lett å forstå både for oss og sjåførene, når man ser resultatet i praksis der og da.

Friksjon vil uansett bli omtrentlig, men dette verktøyet er laget med tanke på alle eventualiteter. Her kan forskjellige typer metall, finer og tre festes med borrelås på de forskjellige sidene, slik at alle typer materiale kan testes på planet på den bilen du stanser. Bare fantasien setter grenser, forklarer han.

Friksjonen mellom godset og underlaget det står på har stor betydning for hvordan godset skal sikres.

Hvis man ikke vet friksjonen mellom gods og lasteplan, anbefales det å ta utgangspunkt i 0,2 og sikre lasten deretter. Med friksjonsmåleren til Dag Rykkje kan man finne det ut på noen sekunder. Den er enkel å lage og enkel å bruke.

Alf Bakke fra Royal Transport i Bergen hadde gummiremser under godset på den åpne hengeren og fikk skryt for sin lastesikring. Likevel ville han teste ut oppfinnelsen når han fikk muligheten. Gummien viste seg å ha en friksjon på 0,75 mot gods med stålunderlag og hele 0,9 på treverk.

Alf Bakke fra Royal Transport i Bergen hadde gummiremser under godset på den åpne hengeren og fikk skryt for sin lastesikring. Likevel ville han teste ut oppfinnelsen når han fikk muligheten. Gummien viste seg å ha en friksjon på 0,75 mot gods med stålunderlag og hele 0,9 på treverk.