- Det er sjåførenes skyld

At noen av bilene deres var manipulerte, kjente de ikke til før det første kjøretøyet ble stoppet i Sverige. Lars Prim understreker også at de hverken har rigget noen av bilene og heller ikke instruert sjåførene til å bryte kjøre- og hviletiden.

Illustrasjonsbildet viser en av bilene fra selskapet som er stanset med flere biler som har hatt manipulerte givere.

Illustrasjonsbildet viser en av bilene fra selskapet som er stanset med flere biler som har hatt manipulerte givere.

Opprettet

Denne saken er et tilsvar fra Lars Prim etter at vi har identifisert bilene deres etter gjentatte kontroller der bilene har hatt avansert manipulerte skrivere.

Les også: Flere har blitt stanset med "litt for perfekte" kjøre- og hviletider. Slik gjør de det.

Andrejs Oselskis er direktør hos Lars Prim i Latvia. Etter hendelsene i Sverige og Norge har han undersøkt saken og kan fortelle at han har funnet ytterligere et par manipulerte kjøretøyer. Det har utelukkende vært kjøretøyer som har vært i trafikk i det gamle Russland, forteller han til Proffs.

- Jeg tvang sjåførene til å ta bort alt utstyret og advarte de andre om at det er de som blir tiltalt og som må stå for kostnadene som oppstår, sier han videre.

De leverer gods fra Norden til Hviterussland, Ukraina og Russland. Det er mye fisk fra Norge som skal frem med eksakte leveringstider. Ettersom Lars Prim ikke betaler noen av bøtene for sine sjåfører, kan det være vanskelig for sjåførene i det gamle Russland. Et lite avvik på skriveren, uansett om det er berettiget eller ikke, gir korrupte kontrollører i øst muligheten til å kreve bøter og svarte penger til seg selv, mener han.

- Sjåførene vil ha sin lønn og ikke betale hele månedslønninger i bøter, fortsetter han som en forklaring på hvorfor bilene er rigget.

- Da det første kjøretøyet ble stoppet i Sverige, betalte jeg mer enn 7000 euro i forsinkelsesgebyr, forteller han.

Kjøretøyet ble tatt ut av trafikk i over en måned for å få nytt utstyr montert og deretter kjørt til Riga.

Ifølge Oselskis påtok sjåføren seg alt ansvar og lovet å dekke en del av kostnadene.

I løpet av et par uker før jul har, ifølge Oselskis, et førtitalls av selskapets kjøretøyer blitt stoppet og undersøkt mens sjåførene har blitt avhørt.

- Jeg vet ikke hvor lov dette egentlig er og jeg håper kontrollmyndighetene i fremtiden vil være mer profesjonelle, sier han til Proffs.

Han ber oss ikke dømme selskapet på grunn av hva et par førere har gjort og han forsikrer at han gjør alt han kan for at det ikke skal skje igjen.

Noe svar på hvor sjåførene skulle ha fått fatt i de manipulerte giverne har han ikke fått. Men han forteller at han har skjønt at dette foregår i alle land.

- Sjåførene svarer aldri på slike spørsmål eller på hvor mye diesel som skal bokføres eller om de har med seg mer enn lovlig kvote sigaretter, hevder han.

De som jobber med slik manipulasjon er veldig forsiktig og skifter telefonumre hele tiden. De jobber bare på anbefaling fra andre sjåfører og er aldri lenge på en plass, sier Oselskis. - Jeg vet ikke så mye om dette. En sjåfør mister heller jobben enn å fortelle det han vet. Jeg har allerede forsøkt, avrunder han.