23948sdkhjf

Det tunge løftet

Du har sikkert diskutert det du også. Hvor mye det koster å kjøre Hemsedal, kontra Hardangervidda eller Haukeli. Fortvil ikke. TransportMagasinet og tungt.no har i sommer sjekket tallene mellom øst og vest.

Vi brukte samme bil, samme tralle og samme tonnasje på hele runden.

Og sist men ikke minst, samme sjåfør.

Den som har styrt skuta denne uken har hatt mulighet til å påvirke resultatet med sin kjørestil, nok til at vi ikke våger å utpeke en vinner.

Haukeli er dyrest, uten tvil, men ikke så mye dyrere som vi hadde trodd før vi startet. Forbruket er omtrent det samme mellom Haugesund og Oslo, som på overgangene mellom Bergen og Oslo, mens forskjellen ligger i antall kilometer. Haugesund-Oslo er en mil kortere enn Bergen - Oslo over Hardangervidda og over fem mil kortere enn Filefjell, mens totalforbruket ligger høyere enn på alternativene mellom Vestlandets og Østlandets hovedstad.

Hva skal man så velge mellom Bergen og Oslo?

Vi brukte minst drivstoff over Hardangervidda, men når det skiller 10 liter mellom rv.7 og de ekstra fem milene over Filefjell, så velger vi å kalle det dødt løp.

Du kan altså fortsette å kjøre der du trives best, selv etter å ha lest denne testen, med god samvittighet.

Det koker nok ned til at det er gasspedalen som avgjør om du sparer penger og hvor du klarer å kjøre billigst.

Vi forsøkte etter beste evne å kjøre på samme måte hele uken, og vi tror vi lykkes ganske bra med det. Selvsagt er det variabler å finne her, siden vår måte å behandle gasspedalen på nok er det som har hatt størst innvirkning på resultatene.

Like fullt så tror vi ikke man kommer så mye nærmere sannheten enn vi gjorde i løpet av denne uken i begynnelsen av august.

Veibanen var tørr hele uken igjennom og forholdene dønn like på alle fjellovergangene.

Bilen, Volvo FH 700 med XXL hytte, var koblet sammen med en kapellsemi fra Krone, og settet var lastet til rundt 47 tonn.

Målet var ikke å kjøre billigst mulig, men å ha like forhold, noe vi mener vi klarte.

Loggføringen ble tatt etappevis, slik at vi fikk målt for eksempel strekningen Gol-Oslo en gang og at denne målingen går igjen på samtlige fjelloverganger der denne veien er inkludert. Dette for å spare litt tid.

Det vil dermed si at vi snudde på Gol og tok neste fjell, på runde nummer to.

Til sammen målte vi Haugesund-Oslo over Haukeli og Bergen-Oslo via, Filefjell, Hemsedal, Aurland-Hol og Hardangervidda.

Sammen med Svein Ove Vetrhus fra Transportkompetanse i Haugesund hadde vi i forkant av testen gjennomført et minikurs på riktig bruk av bilen. Han var også med på første etappe mellom Haugesund og Oslo for å se til at vi behandlet bilen rett.

Hvordan tallene så ut da vi var ferdig, kan du lese mer om i TransportMagasinet om ikke så lenge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078