Dette er Citan

Citan viderefører varebiltradisjonen i Mercedes-Benz og gjør nå modellutvalget komplett. Citan har et bredt utvalg av sikkerhetsfunksjoner som standard og med sine kompakte ytre mål er bilen spesielt egnet som en profesjonell og allsidig urban varebil.

Opprettet

Citan er en kompakt varebil som kompletterer varebilprogrammet fra Mercedes-Benz i vektklassen under de velkjente modellene Vito og Sprinter. Designet er typisk Mercedes-Benz, skriver produsenten i en pressemelding.

Høyt sikkerhetsnivå

Citan leveres med det elektroniske stabilitetsprogrammet ADAPTIVE ESP ® for overvåking og regulering av kjørestabiliteten som standard. Det kombinerer funksjonene (Vehicle Dynamic Control) som motvirker over- og understyring, og TCS ® (Traction Control System). Det inkluderer også ASR ® (akselerasjon/antispinn reguleringen) samt bremsekontroll.

Tre motorer

Motorprogrammet består av tre dreiemoment-sterke og drivstoffgjerrige turbodieselmotorer med direkte innsprøytning. Effektene er på henholdsvis 55kW (75hk), 66kW (90hk) og 81kW (110hk). I tillegg vil bilen komme med en bensinmotor på 84kW (114hk). Alle dieselmotorene har partikkelfilter som standard.

Valg mellom flere lengder

Citans vil bli produsert i 3 lengder; 3.94m, 4.32m og 4.71m. I Norge vil kun de to lengste bli tilgjengelige. Den korteste utgaven tilfredsstiller ikke de norske avgiftsreglene for varebil klasse 2. Bakdøren til varerommet vil være å få i to utgaver, enten som topphengslet eller som en todelt sidehengslet dør.

Økonomisk

Citan har serviceintervaller på opptil 40.000km eller hvert annet år. BlueEFFICIENCY pakker er også med på å redusere drivstofforbruket og dermed utgiftene. Disse pakkene inneholder blant annet funksjoner som ECO start / stopp, optimalisert styring av batteri og generator samt dekk med lav rullemotstand.

Samarbeid

Mercedes-Benz har aldri lagt skjul på at Citan er resultat av et prosjekt hvor det i rundt 2,5 år har foregått et samarbeid med Renault. Det er tatt utgangspunkt i Renaults lille varebil, Kangoo og benyttet denne som et basiskjøretøy. Mercedes-Benz har derfor brukt mye ressurser for å konvertere Citan til et kjøretøy innenfor egen produktfilosofi. Spesielt gjelder dette på tunge tekniske områder som kjøreegenskaper, sikkerhetssystemer og på motorelektronikk. Likeledes er seter og førerkomfort endret til Mercedes-Benz standard.

Kommer til høsten

Premierevisningen av Mercedes-Benz Citan for publikum vil være i september på nyttekjøretøy utstillingen IAA i Hannover. De første bilene vil også komme til Norge i høst. De norske prisene er ennå ikke klare.