Dette er Truck of The Year

I år tok nye Actros seieren hjem. 24 journalister fra hele Europa har talt og Actros vant en overlegen seier med 161 poeng. På andre plass denne gang kom Tatra Phoenix (!) med 67 poeng, mens siste palleplass gikk til Scania med 13 liters Euro 6 motor i seriene 440 og 480.

Direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy Knut M. Breivik (t.v) og  Hubertus Troska, ansvarlig for lastebiler hos Daimler AG, mottar "Truck of the Year "- trofeet av det norske jurymedlemmet Bjørn Eilert Eriksen i fagtidskriftet Anlegg & Transport.

Direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy Knut M. Breivik (t.v) og Hubertus Troska, ansvarlig for lastebiler hos Daimler AG, mottar "Truck of the Year "- trofeet av det norske jurymedlemmet Bjørn Eilert Eriksen i fagtidskriftet Anlegg & Transport.

Publisert Oppdatert

Truck of The Year-utmerkelsen går oftest til den lastebilprodusenten som nettopp det året har kommet med noe nytt. Det er derfor ikke veldig mye spenning knyttet til hvem som får prisen, selv om vinnerne naturligvis ynder å slå mynt på utmerkelsen.

Vi mener ikke at premien er utfortjent - slett ikke, men det hele er muligens en noe forutsigbar affære.

At Actros vant var vel fortjent. Men dette er ikke første gang. Ikke andre eller tredje heller. Det er faktisk fjerde gangen Actros vinner. Første versjon Actros vant prisen i 1997. Det samme gjorde andre generasjon i 2004 og tredje generasjon i 2009. Det må de få lov til å være stolte av.

Les også: Nye Actros innfrir så det holder

Mervedes-Benz Actros har forøvrig solgt i mer enn 700.000 eksemplarer siden lanseringen og er dermed verdens mest solgte tunge lastebil.

Les også: Actros, Actros, über alles

Kåringen fant sted på transportutstillingen Transport en Logistiek Vlaanderen, som i disse dager går av stabelen i Kortrijk, Belgia.