Dette ville spart 6% diesel

Denne "konvolutt"-traileren fra TNT har gått i transport under en fem-måneders prøveperiode i Nederland. Prøveprosjektet har vært et samarbeid mellom TNT og det nederlandske firmaet Ephicas sammen med den amerikanske bedriften ATDynamics.

Nå vil Ephicas utvide testene til også omfavne internasjonal transport.  Noe sier oss allikevel at vi neppe ser ekvipasjen her til lands.

Nå vil Ephicas utvide testene til også omfavne internasjonal transport. Noe sier oss allikevel at vi neppe ser ekvipasjen her til lands. Foto: Copyright: Jorrit Lousberg - LightatWork

Publisert Oppdatert
Ephicas er ifølge dem selv i kontakt med politikere i Bryssel for å få til en justering av lengdebestemmelsene slik at mer aerodynamiske trailere kan bli lovlig. Vi ønsker dem lykke til på ferden!

Ephicas er ifølge dem selv i kontakt med politikere i Bryssel for å få til en justering av lengdebestemmelsene slik at mer aerodynamiske trailere kan bli lovlig. Vi ønsker dem lykke til på ferden! Foto: Copyright: Jorrit Lousberg - LightatWork

Traileren bærer navnet EcoTail og "halen" kan foldes inn bak traileren. Testen viste en dieselreduksjon på 1,64 liter pr. 10 mil etter at testtraileren har vært kjørt i daglig rute mellom Ede og Duiven, en strekning på 26 km.

Dørene blir noe tyngre, men ved å justere hengslene, viste testen tilsynelatende intet problem ved døråpning.

Føste og siste gang?

Det hele ser unektelig litt knotete ut. Hvordan stiller det seg ved lasting og lossing? Ifølge Ephicas er ikke det noe problem for sjåføren, og skal heller ikke ta særlig tid.

Vi ser allikevel for oss enkelte innvendinger ved kontroller og lengdebestemmelser (halen stikker halvannen meter ut) og tipper nok at dette er første og siste gang vi ser denne løsningen...