DHL og Fords pakkeløsning

Tar to hundre og én pakker.

StreetScooter GmbH ble etablert i 2010 og produserer mindre elektriske varebiler som går under sammen navn. I fjor lanserte de sammen med Ford og DHL en elektrisk varebil bygget på Transit.
StreetScooter GmbH ble etablert i 2010 og produserer mindre elektriske varebiler som går under sammen navn. I fjor lanserte de sammen med Ford og DHL en elektrisk varebil bygget på Transit. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Det er omkring ett år siden at Ford og DHL presenterte nyheten om at de sammen skulle lage elektriske varebiler. Men det er jo to år siden den forrige nyttekjøretøyutstillingen IAA, så ingen hadde fått vist bilen skikkelig frem.

Dermed sto den elektriske varebilen, Streetscooter Work XL pent plassert på messen denne gang. Bilen er basert på chassiset til en 2T Ford Transit. Den er utrustet med en elektrisk drivlinje og et karosseri basert på spesifikasjoner fra Deutsche Post DHL-gruppen. Blant annet kan du enkelt kan gå bak i lasterommet og du har tilgang gjennom en skyvedør på siden eller bak. Planene er å dytte ut 2500 slike biler i løpet av 2018.

Vi hopper over de flotte utslippsreduserende tallene denne gangen. De egner seg allikevel best i reklamen. Selv om det er viktig for Deutsche Post AG å poengtere at de jobber mot en helt CO2-fri logistikk.

Men vi passer på å nevne at lastevolumet er på 20 kubikk og har plass til 200 standardpakker. Rekkevidden er mellom 80 og 200 km avhengig av batteripakken (nok en pakke der altså) og gjennomsnittladetiden er tre timer.