Brenselcelle for last mile

StreetScooter H2 Panel Van vil bli det første elektriske kjøretøyet i sin størrelse som blir utstyrt med en ekstra brenselcelle som muliggjør en rekkevidde på opptil 500 kilometer.

DHL Express i Tyskland har bestilt 100 StreetScooter H2 Panel Van som i likhet med den større modellen Work XL vil bli realisert i samarbeid med Ford.
DHL Express i Tyskland har bestilt 100 StreetScooter H2 Panel Van som i likhet med den større modellen Work XL vil bli realisert i samarbeid med Ford. Foto: DHL
Publisert Oppdatert

H2 Panel Van er resultatet av at DHL Express og bilprodusenten StreetScooter på nytt har inngått et samarbeid om elektriske transportmidler. StreetScooter er en pioner innen ny e-mobilitet og markedsleder for elektriske kjøretøyer i Tyskland. Selskapet ble grunnlagt i 2010 og har vært et datterselskap av Deutsche Post DHL Group siden 2014.

Den nye H2 Panel Van har et lasterom på over 10 kubikkmeter og vil ha en nyttelast på 800 kilo. I tillegg til batteripakken på 40 kWh vil bilen være utstyrt med en brenselcelle på 26 kW. Hydrogentanken er på 6 kilo som til sammen vil gi H2 Panel Van en rekkevidde på opptil 500 kilometer.

Foreløpig bestilling på 100 stykker

DHL Express i Tyskland har bestilt 100 H2 Panel Van, med forventet levering fra 2020 til 2021.

Selv om totalvekten er på 4,25 tonn vil de kunne kjøres av sjåfører med ordinært førerkort klasse B, en tillemping av regelverket for elektriske kjøretøyer som også norske myndigheter nå vurderer.

– Med H2 Panel Van blir DHL Express den første ekspressleverandøren til å bruke et større antall elektriske kjøretøy med brenselceller for «last mile»-logistikk. Dette understreker vårt ønske om å ikke bare være den raskeste og mest pålitelige leverandøren på markedet, men også den mest klimavennlige, sier Markus Reckling, daglig leder for DHL Express i Tyskland. Han legger til at H2 Panel Van er ytterligere et eksempel på hvordan Deutsche Post DHL Group jobber for å nå sitt mål om nullutslipp innen 2050.

Eksklusiv for DHL

DHL Express vil være eksklusiv bruker av det nye kjøretøyet. Konsernet har for tiden ingen planer om å selge H2 Panel Van til tredjepart utenfor DHL-konsernet.

På lik linje med den større WORK XL, vil H2 Panel Van bli realisert i samarbeid med Ford. Prosjektet er finansiert av det tyske departementet for transport og digital infrastruktur (BMVI).

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse