Diagnose stilles med flightrecorder

Dette kan bli verkstedenes nye våpen mot periodiske feil.

Slik ser verkstedenes nye våpen ut, CDP+.

Slik ser verkstedenes nye våpen ut, CDP+. Foto: Wahlström Image & Design AB

Publisert Oppdatert

Om du er like heldig som undertegnede, er det ofte slik at feil på bilen blir borte akkurat idet bilen ruller inn verkstedportene. Da er det naturlig nok ikke lett for verkstedet å diagnosere feilen og man må slukøret rulle ut igjen bare for å oppdage at problemet er tilbake neste dag.

Vi har tidligere skrevet om Nordisk Diagnose Senter og hva de tilbyr verksteder og bileiere for å finne feil.

Nå har de nettopp hatt norges-premiere på en nyhet som kan gjøre livet enklere i de kranglete tilfellene ved periodiske feil.

På Autocoms nye diagnoseutstyr, CDP+, er det nemlig innebygget flightrecorder i enheten.

Det betyr at man kopler enheten til kjøretøyet og lar den forsvinne ut portene igjen. Når feilen kommer tilbake, blir den registrert.

- Vi har kjørt tester over flere dager. Når bilen kommer tilbake til verkstedet, kjører vi enkelt ut grafer som viser når feilen kom tilbake og hvor den befinner seg, forteller Krister S. Adolfsson i NDS som har stor tro på oppgraderingen av produktet.

NDS besøkte nylig messen Transport 2011 på Lillestrøm.

NDS besøkte nylig messen Transport 2011 på Lillestrøm.