Dieselforbud for lastebiler er meningsløst!

Uten å foreta en realitetsorientering innfører politikerne dieselforbud for lastebiler på såkalte «røde» dager.

Teoretisk vil man kunne redusere utslippsproblemet med 5/6-deler ved å stanse personbilene på «røde» dager og lar lastebilene kjøre som vanlig, hevder administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Foto: NLF
Teoretisk vil man kunne redusere utslippsproblemet med 5/6-deler ved å stanse personbilene på «røde» dager og lar lastebilene kjøre som vanlig, hevder administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Foto: NLF
Publisert Oppdatert

– «Antidiesel-vedtaket» vil ganske sikkert vil spre seg til andre byer enn Oslo. At kun lastebiler med Euro 6-motorer skal kunne kjøre i byer er misforstått miljøpolitikk, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo i en pressemelding.

Uten lastebilen stopper Norge

-Hvordan har politikerne tenkt seg å håndtere dieselforbudet og om lastebilen kjører med Euro 5 eller 6, spør Mo.

– «Melk og brød» vil det nok være nok av i noen dager, men andre og mer livsviktige funksjoner utføres også av vår bransje.

NLF-løsningen

Ved å forby persondieselbilene, som stort sett består av Euro 5-motorer og eldre, vil man teoretisk redusere utslippsproblemet med 5/6-deler, fordi kun ti prosent av biltrafikken i byer er representert med lastebiler. Samfunnet, byen, virksomhetene, butikkene, kontorene vil få levert sine varer selv på dager med røde tall i forurensningsboken.

Lastebilen er ikke problemet

TØI-rapporten, som kom 13.04.15, viser at lastebiler med Euro 5 og 6-motorer forurenser mindre enn dagens persondieselbiler.

– Vi skal bidra til å bedre miljøet, men lastebilen er beviselig ikke verstingen lenger, sier NLF-direktøren.