Diplomaten Per slipper NLF-rattet

Han er mannen som satte igang tidenes snuoperasjon i NLF. Nå trer han til side. Når vi blir så personlig dus i overskriften skyldes det utelukkende at forbundslederen i NLF, Per Madsen, er en så velkjent herremann i transportbransjen at fornavnet holder.

Per Madsen mener at hovedutfordringen for norske transportører fremover vil være at de må klare å tilpasse seg en ny og krevende hverdag der de skal drive industriell produksjon med transportmateriell som driftsmidler i et marked som blir mer og mer preget av internasjonalisering. Det er ikke vanskelig å gi ham rett i denne påstanden.

Per Madsen mener at hovedutfordringen for norske transportører fremover vil være at de må klare å tilpasse seg en ny og krevende hverdag der de skal drive industriell produksjon med transportmateriell som driftsmidler i et marked som blir mer og mer preget av internasjonalisering. Det er ikke vanskelig å gi ham rett i denne påstanden. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert
Mannen som overtar, nestleder Tore Velten, er langtfra noen novise. Også han har mange år bak seg fra transportbransjen.

Mannen som overtar, nestleder Tore Velten, er langtfra noen novise. Også han har mange år bak seg fra transportbransjen. Foto: Svein-Ove Arnesen

Per i modus operandis. I kjent stil har han dukket opp i de fleste lastebilsettinger de siste årene. Han synes det er viktig at kompetansen til lederne i bransjen styrkes for å sikre at bedriftene drives med gode resultater fremover. Samtidig mener han det er avgjørende at også samfunnet støtter opp om den nytten som godstransporten utgjør.

Per i modus operandis. I kjent stil har han dukket opp i de fleste lastebilsettinger de siste årene. Han synes det er viktig at kompetansen til lederne i bransjen styrkes for å sikre at bedriftene drives med gode resultater fremover. Samtidig mener han det er avgjørende at også samfunnet støtter opp om den nytten som godstransporten utgjør. Foto: Svein-Ove Arnesen

Per har vært å se på stort sett samtlige arrangement i organisasjonens regi de siste årene. Enten ruslende rundt - med skrittelleren han fikk av sin bror i lomma - eller engasjert fra talerstolen. Alltid rolig, alltid bestemt, alltid diplomatisk. Det blir resultater av slikt.

Mens en forbundsleders jobb strengt tatt er å levere rapporter, regnskap og lede arbeidet i styret, var ikke dette nok for Per.

Det var faktisk litt tilfeldigheter som fikk ingeniøren Per Madsen til å stille til valg i NLF. Først ble han spurt om å representere Buskerud, Vestfold og Telemark på landsmøtet i 2006. Deretter endte han opp som forbundsleder da Edvin Bellsi trakk seg to år senere.

I løpet av de to årene i forbundet før leder-trøya kom på, hadde han allerede lært så mye at hans ambisjoner om at NLF skulle være like «flinke» som organisasjonene i Sverige og Danmark munnet ut i tidenes snuoperasjon for NLF.

Prosessen, en Kafka, verdig ble kalt «Veien videre» og endte opp med organisasjonen med bl.a. Geir Mo som ansiktet utad i 2012.

Men det har hele tiden vært Per som har har holdt de norske lastebileierne - og Geir Mo - i ørene.

Les også vårt kaffekoppintervju med Per: Per til Pers

Pers egen vei videre

- I et tidligere intervju nevnte du at kona di fortalte at du ikke er til å ha i hus om du ikke har noe å gjøre. Hvordan blir din egen vei videre?

- Prosjekter har jeg. I massevis. Jeg har flere verv innen transport og vil også bruke litt tid på konsulentarbeid. Jeg vil fortsatt ikke være mye hjemme og jeg har altså ikke vurdert å begynne å spille golf.

- Men litt tid til gammelsaaben blir det vel?

- Ja, jeg har to gamle Saaber som trenger litt stell, haha. Håper på litt mer tid til dem.

- Hva skjuler seg bak den noe kryptiske budskapet om at du «trer til side»?

- Ikke noe annet enn at jeg slipper roret og at andre overtar. Det ligger ikke noe dramatikk i dette.

- Men hvorfor nå? Er det ikke naturlig å vente til landsmøtet?

- Tvert imot. Det er mest ryddig i forhold til prosessen mot landsmøtet at mitt standpunkt allerede er tilkjennegitt. På den måten kan årsmøtene i fylkene bruke tid på å gi forslag til min etterfølger og jeg kan avslutte på en ordentlig måte, slik vi ønsker å ha det i NLF.

Slik avslutter Per vår samtale. Rolig, bestemt… og diplomatisk.

- Jeg er stolt over å ha vært med på å utvikle NLF til å bli en tydelig og relevant organisasjon for godstransporten. For det nye forbundsstyret er det viktig å fortsette moderniseringen av forbundet, sier avtroppende forbundsleder Per Madsen.

- Jeg er stolt over å ha vært med på å utvikle NLF til å bli en tydelig og relevant organisasjon for godstransporten. For det nye forbundsstyret er det viktig å fortsette moderniseringen av forbundet, sier avtroppende forbundsleder Per Madsen. Foto: Svein-Ove Arnesen