Lar du deg distrahere?

Hva distraherer deg mest under kjøring? Å fysisk holde telefonen mot øret, eller å få beskjed på handsfree om at du er personlig konkurs?

To sekunder uoppmerksomhet kan få enorme konsekvenser
To sekunder uoppmerksomhet kan få enorme konsekvenser Foto: Illustrasjonsfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

"Her er værmeldingen. Østefjells ventes sørlig frisk bris og enkelte regnbyger." Som bergenser er jeg alltid litt spent på hvordan været blir de neste dagene. Derfor spisser jeg gjerne ørene når meteorologene slipper til på bilradioen. Er det håp for helgens planlagte fisketur med ungene, eller blir det å benke seg i godstolen for å se Tottenham spille festfotball på flatskjermen?

Mens tankene kretser i hodet, glir verden utenfor frontruten forbi som på en evig kino. En Scania med rakrør kommer ned fra en sidevei, blinker til høyre mot byen og jeg blinker ham frem på kollegialt vis. Gløtter umerkelig litt på vinduet mitt for å høre om det følger med litt lyd også. Nei, de pipene var nok mest til pynt.

Den kjølige trekken forsvinner idet vinduet lukker seg igjen. " ...over 600 til 800 meter. Møre og Romsdal, Trøndelag. Sørlig liten kuling utsatte steder. Litt regn av og til, nord i Trøndelag." Der skjedde det igjen. Værvarselet for Hordaland forsvant i det blå denne gangen også. Et velkjent fenomen for både meg selv og andre, vil jeg tro.

Heldigvis, i dag beholdt jeg fokuset på det viktigste, trafikken foran meg. For det er et faktum at veldig få av oss klarer å holde fokus på mer enn en ting om gangen. Og akkurat det er det verdt å være seg bevisst når man kjører bil.

- Det hender jeg må gi beskjed om at jeg ikke kan svare på sms og mail, for at jeg er ute og kjører. Mange ser ut til å glemme akkurat det. Når det er sagt så har jeg endelig opplevd å kjøre forbi avkjøringer fordi jeg sitter i andre tanker, sier yrkessjåfør, Tommy Holandsjø.
- Det hender jeg må gi beskjed om at jeg ikke kan svare på sms og mail, for at jeg er ute og kjører. Mange ser ut til å glemme akkurat det. Når det er sagt så har jeg endelig opplevd å kjøre forbi avkjøringer fordi jeg sitter i andre tanker, sier yrkessjåfør, Tommy Holandsjø. Foto: Frode Tellevik

All forskning viser nemlig at kognitiv, indre distraksjon, er den hyppigste årsaken til at vi bilførere havner i ulykker. Dagdrømming og grubling er for mange verstingen, og uoppmerksomhet generelt bidrar til minst 12 prosent av alle trafikkulykker. Det skal ikke mye til.

En rekke studier konkluderer med at to sekunder ser ut til å være en kritisk grense for hvor lenge en kan ta blikket bort fra veien sammenhengende, før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.

- Det er klart at hvis jeg har folk med meg i bilen og praten går, kan det hende jeg glemmer meg og bommer på en avkjøring, medgir yrkessjåfør, Rune Blomgren.
- Det er klart at hvis jeg har folk med meg i bilen og praten går, kan det hende jeg glemmer meg og bommer på en avkjøring, medgir yrkessjåfør, Rune Blomgren. Foto: Frode Tellevik

Bruk av mobiltelefon er den distraksjonsfaktoren som har vært gjenstand for mest forskning i senere tid. Det er også her samfunnet har satt inn mest sanksjoner, det være seg prikkbelastning eller bøter. En undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser likevel at selv om teksting på mobil bak rattet anses som ektremt risikofylt, er handlingen lite representert i ulykkesstatistikken.

Årsaken er trolig at dette er noe vi heldigvis gjør ganske sjelden under kjøring. Da vi ba Statens havarikommisjon for transport om innspill, fant de kun to ulykker der mobilbruk kunne være en medvirkende årsak til selve ulykken. I begge ulykkene, fra henholdsvis 2011 og 2017, snakket fører av ett av de involverte kjøretøyene i mobiltelefon, men havarikommisjonen kunne likevel ikke konkludere med mobiltelefonen som årsaksfaktor i noen av dem.

Uansett, tafsing på telefonen gir en ekstremt høy ulykkesrisiko når man kjører bil. Dette er noe vi vet. Likevel fortsetter mange av oss å gamble på flaksen. Forskningen har i tillegg funnet ut at betjening av radio eller musikkanlegg utløser flere ulykker enn bruk av mobiltelefon. Og, hold dere fast: Unge menn har høyere forekomst av uoppmerksomhet i trafikken, og vurderer risikoen som lavere, enn andre. Noen som kjenner seg igjen?

Nils-Rune Nævdal er i dag kontrollør hos Statens vegvesen i Bergen, men han har også studert trafikkpsykologi og vært med i ulykkeskommisjonen. Den tidligere kjøreskolelæreren vet litt om hvor lite som skal til før det skjer fatale ulykker.
Nils-Rune Nævdal er i dag kontrollør hos Statens vegvesen i Bergen, men han har også studert trafikkpsykologi og vært med i ulykkeskommisjonen. Den tidligere kjøreskolelæreren vet litt om hvor lite som skal til før det skjer fatale ulykker. Foto: Frode Tellevik

- Distraksjon handler om at tankene dine er andre steder enn på trafikken, understreker Nils-Rune Nævdal. Til daglig er han kontrollør hos Statens vegvesen i Bergen, men den tidligere kjøreskolelæreren har også utdannelse innen trafikkpsykologi.

Det var han som ga oss eksempelet med værmeldingen. Et klasseeksempel for oss vestlendinger, som faller ut av det et sted langs Agderkysten og ikke kobler på igjen før stemmen i radioen har kommet til Trøndelag. Distraksjon i et nøtteskall. Og veldig sammenlignbart med bilkjøring.

- Du trenger ikke ha andre folk i bilen for å bli distrahert, men snakker du med sidemannen eller leter etter musikk på radioen, flytter du fokus nok til at trafikken foran deg ikke har din fulle oppmerksomhet. Og får du en oppringing er samtalen like farlig som det å fysisk holde i telefonen. Så vær oppmerksom på hvor lite som skal til, oppfordrer han.

Sosiale medier går så det griner, selv om brukeren for øyeblikket kjører bil. De aller "smarteste" tar gjerne snap eller filmer, mens de kjører, for så å legge det ut på nett. Er ikke det en særdeles egoistisk og uforsvarlig handling da?

Etter at tre av sjåførene kjørte av veien vinteren 2005, startet SR-Group, med sikkerhetsrådgiver Ove Erik Vika i spissen, jobben med å bygge en bedre sikkerhetskultur i bedriften. Vika berømmer samtidig kunder som Shell og Schlumberger, som faktisk krever dokumentert sikkerhet av sine transportleverandører.

Ove Erik Vika - sikkerhetsrådgiver i SR-Group.
Ove Erik Vika - sikkerhetsrådgiver i SR-Group. Foto: privat

SR-Group må blant annet dokumentere reiserutene og vurdere risikoene vogntogene møter underveis med gods fra de to nevnte kundene. - Hadde det ikke vert for krav fra kunder, så tenker jeg at det kanskje ikke ville vert mulig å få til en holdningsendring hos sjåførene, til å ikke prate i eller bruke mobilen under kjøring eller under lasting og lossing, sier Vika.

Den siste tiden har han satt prating i mobiltelefon på dagsorden for hele sjåførgruppen i SR-Group. Ove Erik Vika forteller om litt motstand i starten, men at de fortsatt jobber mot et mål der sjåførene ikke snakker i mobil mens de kjører. Selv ikke med handsfri. Men holdningsendringer tar tid.

Sjåfør, Tommy Brattskar, er godkjent for å ta oppdrag for både Shell og Schlumberger. Han syntes kravene fra kunder bare er rett og rimelig. - Jeg ser ofte sjåfører som er opptatt av mobilen mens trucken holder på å losse og laste like ved siden av dem. Det er en uting. Så viktig er ikke den mobilen, mener han.

Yrkessjåfør Tommy Brattskar legger vekk mobiltelefonen når han setter seg bak rattet. En målrettet satsing på sikkerhetskultur bærer nå frukter i SR-Group.
Yrkessjåfør Tommy Brattskar legger vekk mobiltelefonen når han setter seg bak rattet. En målrettet satsing på sikkerhetskultur bærer nå frukter i SR-Group. Foto: Frode Tellevik