Salget: Volvo vs Scania

Dødt løp!

De to svenske lastebilmerkene registrerte eksakt like mange biler over 16 tonn i oktober.

Volvo leder jo totalt sett, her representert ved en gammel bil, men Scania leverte like mange biler i oktober, dog neppe så mange av den nye modellen. Foto: Haakon Førde

Volvo leder jo totalt sett, her representert ved en gammel bil, men Scania leverte like mange biler i oktober, dog neppe så mange av den nye modellen. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

I oktober registrerte både Scania og Volvo 149 biler hver. Begge hadde denne måneden en markedsandel på 40,2 prosent.

Det er i det hele tatt et strålende lastebilmarked i år.

Vi snakker om 9,3 prosent vekst over 16 tonn, og det er fra et allerede høyt nivå. Også de lette segmentene viser tydelige tegn til bedring.

Så hvis det er sant, det gamle ordtaket om at lastebilsektoren er den beste nivåindikatoren på næringslivet, ja da går AS Norge så det griner. Nå finnes det nok enkelte forhandlere rundt i Norge som sliter med volumet, men totalt resultat er det bare å ta av seg hatten for.

Nytt normalmarked?

Helt overraskende kommer det likevel ikke. Jeg har de siste årene jevnlig intervjuet importørene om deres tanker og prognoser. Litt for sjelden har de klart å løsrive seg fra kortsiktige påvirkninger og taktiske «spådommer».

Men i blant har det kommet velbegrunnede argumenter for at normalmarkedet i Norge over 16 tonn egentlig er nærmere 5000 biler enn det 4000-markedet vi har hatt de siste årene. Vi er på vei dit.

I år skal det mye til for at vi ikke havner mellom 4300 og 4400 biler.

Merkekampen

Volvo har etter alle solemerker sikret markedsledelsen for 2016 i sin hule hånd. En ledelsen nå på 94 biler over Scania, som tilsvarer 2-3 uker med registreringer, det skal det godt gjøres å skusle bort - selv om Scania yppet seg i oktober.

For Volvos nye sjef, Waldemar Andre Christensen, er nok også dette resultatet en lettelse. Ved tiltredelse var nemlig målsettingen beinhard: Vinne tilbake førsteplassen koste hva det koste ville. Og kostet har det nok…

Scania skal på sin side ha kudos for å klare å holde en markedsandel på intet mindre enn 37,3 prosent i et lanseringsår der de skifter ut gammel bil med ny – og ikke har mer enn en håndfull av den nye bilen å få registrert i år.

De to svenske merkene har riktignok byttet om på rollene fra i fjor, men samlet sett har de likevel dradd ytterligere fra konkurransen fra resten av Europas merker.

Mercedes er det eneste merket som nesten klarer å henge med i valsen. 12 prosent oppgang i et marked som har økt 10 prosent er greit. Men med 13,7 prosent andel rekker tyskerne fortsatt ikke lenger enn til knehøyde på de to svenskene.

MAN, DAF, Iveco og Renault følger på i den rekkefølgen, men laaangt bak.

En liten gledessnutt: Sisu solgte sin årlige bil i september.

Tabellen fra OFV

Detter er registreringene over 16 tonn, per 1. november:

  1. Volvo, 1457 biler
  2. Scania, 1363 biler
  3. Mercedes, 474 biler
  4. MAN, 206 biler
  5. DAF, 42 biler
  6. Iveco, 28 biler
  7. Renault, 24 biler

10 til 16 tonn

Et hyggelig, men lite segment med 185 biler så lang. Målt mot 2015 er det likevel verd å merke seg en økning på hele 33 prosent.

Det er Mercedes som «eier» segmentet med 64 registrerte biler og 35 prosent markedsandel, men alle merkene unntatt Scania deltar i racet.

Av disse er det likevel Iveco som virkelig har tatt grep. Med 31 biler ligger de riktignok på tredjeplass etter MAN, men i forhold til bare fire biler på samme tid i fjor er prosentøkningen enorm.

7,5 til 10 tonn

Et knøttlite segment med drøyt 117 biler så langt. Men det er mot 94 i fjor, hvilket jo innebærer en pen vekst på nesten 25 prosent.

Her er det Iveco som har stålkontroll, etter det som ser ut som en samlelevering på halve totalmarkedet med 55 biler bare i september!

MAN og Renault er skjøvet ut i kulden med sine pinglete 14 biler hver.

Under 7,5 tonn

Dette er ikke et segment vi følger alt for nøye, ettersom statistikken fra OFV ikke skiller mellom lastebiler og bobiler. Dermed er det ikke krystallklart hva som øker og hva som går tilbake.

Noen interessante trekk er det likevel:

  • Mercedes holder tabelltoppen som vanlig, med 126 Sprintere så langt.
  • Iveco på andreplass, 48 biler, en flott utvikling med 30 prosent økning.
  • Så har vi Daimler-merket Fuso da, 28 biler er mer enn tredobling så langt i år
  • MAN på fjerde plass, 19 biler, har doblet i år.