Den menneskelige faktoren

Når snøen kommer, forsvinner gjerne marginene. Det kreves erfaring for å vite hvordan man finner dem igjen. Det er her den menneskelige faktoren kommer inn.

Kaos på E8. For noen ble denne januardagen livsendrende
Kaos på E8. For noen ble denne januardagen livsendrende Foto: Illustrasjonsfoto
Publisert

Vinteren har for lengst innhentet vår nordligste landsdel. Et av kjennetegnene er at aviser og lederspalter er fulle av frustrasjon over dårlig skodde vogntog, med påfølgende kaos, ulykker og stengte veier. Fullt forståelig for en hardt prøvet lokalbefolkning som opplever dette år etter år uten at noe skjer.

Enhver tungbilulykke er en for mye. Og for hver ulykke øker samfunnets motstand mot lastebilene, drapsmaskinene, monstervogntogene. Kvelden etter den tragiske ulykken på E8, for en uke siden, skriker en mor ut sitt raseri fra sykehussengen der sønnen kjemper for sitt liv .

"Det var en trailer igjen, som ikke var skodd for forholdene vi har i Nord-Norge. Dette var ikke et hendelig uhell. Det var et bevisst valg av en transportør," skriver hun. Saken har fått enorm oppmerksomhet i mediene.

Transportutstyr er egnet eller uegnet ifølge lovverket. men hva med den menneskelige faktoren?
Transportutstyr er egnet eller uegnet ifølge lovverket. men hva med den menneskelige faktoren? Foto: Frode Tellevik

På lederplass i landsdelens største aviser tas det til orde for å stoppe galskapen. Det ropes på handlekraft fra politikerne. "Stans dem på grensen". Norge har, ifølge avisa Nordlys, 35 prosent flere drepte i ulykker med tunge kjøretøy enn landene i resten av Europa.

Utrykningsetatene i området følger opp forteller at utenlandske vogntog er overrepresentert. Nok er nok, i Nord-Norge. Men det er ikke bare vogntogene som er farlige. Det handler like mye om den menneskelige faktoren. De pårørende etter ulykken på E8 satte søkelyset på valg av transportør. Det applauderer vi. For det er det dette handler om. Man har alltid et valg. Samfunnet har betalt en alt for høy pris for dårlig kvalitet, alt for lenge.

Vi åpnet med å nevne den menneskelige faktoren. Med den sikter vi først og fremst til alle de yrkessjåførene som utfører sitt arbeid under radaren, dag ut og dag inn. Vi blir vanvittig stolte på bransjens vegne når vi møter slike. Men når ulykkene skjer, er samtlige yrkessjåfører skyteskiver.

Hverdagsheltene sørger for at butikkhyllene er fulle, uansett vær og føre.
Hverdagsheltene sørger for at butikkhyllene er fulle, uansett vær og føre. Foto: Frode Tellevik

Overskrifter om drapsmaskiner og monstervogntog skjærer alle over en kam. Hva med å begynne og fremsnakke deg og dine kollegers solide ferdigheter. Imøtegå medier og myndigheter som alltid vet best. Fortell dem at du har fraktet øl og pizza til butikkene i Hammerfest problemfritt de siste 15 årene.

Eller at du, med dine 60 tonn, har hentet ut tømmer for mange millioner kroner på skogsbilveiene der familien Gundersen på vei til hytta dro av veien og måtte ha hjelp. Krev respekt. Vis frem den menneskelige faktoren. Dere er dyktige fagfolk, for pokker! (Og slutt gjerne i samme slengen å rakke ned på hverandre på sosiale medier.)

I neste utgave av TransportMagasinet følger vi en annen sjåfør nordover på E8 den skjebnesvangre januardagen, som ødela et menneskeliv og flere familier.

Sikre deg siste nytt fra norsk transportbransje. Klikk her for abonnement.