Dømt for uaktsomt drap, verstinger stanset, konkurranse og Scania One.

Her er mange små notiser fra transportuken så langt.

Med 14 sommerdekk, null kjettinger og ingen ABS-brems skulle denne over fjellet til Vestlandet. Lasten var dessuten dårlig sikret og ekvipasjen fikk dermed egen parkeringsplass på Svinesund denne uken. Kontrollørene var overrasket over at den hadde klart hele veien fra Spania og opp hit.

Med 14 sommerdekk, null kjettinger og ingen ABS-brems skulle denne over fjellet til Vestlandet. Lasten var dessuten dårlig sikret og ekvipasjen fikk dermed egen parkeringsplass på Svinesund denne uken. Kontrollørene var overrasket over at den hadde klart hele veien fra Spania og opp hit. Foto: Statens vegvesen

Publisert Oppdatert
Her var både ABS og bremseklokke koblet ut. I tillegg rant det olje fra motoren og hengeren var lasta skjevt. Turen stoppa på Svinesund onsdag.

Her var både ABS og bremseklokke koblet ut. I tillegg rant det olje fra motoren og hengeren var lasta skjevt. Turen stoppa på Svinesund onsdag. Foto: Statens vegvesen

På Sweden Rock er det alltid liv. Denne gang skal en FH stilles ut med rockemotiv. Konkurransen er i gang.

På Sweden Rock er det alltid liv. Denne gang skal en FH stilles ut med rockemotiv. Konkurransen er i gang.

Flere AdBlue-juksere
Et par dager etter at vi omtalte en AdBlue-jukser på Svinesund, dukker det opp en til. Den 28. februar ble det stoppet en kar som hadde denne boksen koblet til styringssentralen som manipulerer bilens avgass-system.

Flere AdBlue-juksere Et par dager etter at vi omtalte en AdBlue-jukser på Svinesund, dukker det opp en til. Den 28. februar ble det stoppet en kar som hadde denne boksen koblet til styringssentralen som manipulerer bilens avgass-system. Foto: Statens vegvesen

Hypro får god oppmerksomhet med ny fanger til de nye Scaniaene.

Hypro får god oppmerksomhet med ny fanger til de nye Scaniaene.

Droner er in. Her er Fords fremtidsvisjon for varelevering.

Droner er in. Her er Fords fremtidsvisjon for varelevering.

Eurocargo ble satt pris på denne uken.

Eurocargo ble satt pris på denne uken. Foto: Iveco

Dømt for uaktsomt drap

For to år siden ble en 20-åring truffet av en tankbil mens han sto og fylte bensin på bilen på E18 ved Askim. 20-åringen døde momentant. Føreren av tankbilen ble i fjor dømt til 120 dagers fengsel for uaktsomt drap i tillegg til å betale oppreisning. Føreretten ble dessuten inndratt for tre år. Dommen ble anket og nå er den avgjort. I likhet med tingretten, kom lagmannsretten fram til at tankbilsjåføren handlet uaktsomt, og viser til at sjåføren ikke bremset ned før han kjørte borti de to bilene som sto rolig langs veiskulderen og traff 20-åringen, som ble kastet 20 meter fram i veien.

Heavy FH

Volvo arrangerer en konkurranse der heavy metal-fans får sjansen til å designe en FH. Vinnerbidraget blir tapet på en FH som skal stilles ut på Sweden Rock i sommer. Man kan sende inn en skisse, et bilde eller bare beskrive hvordan man tenker. Resultatet tilpasses bilen som altså blir å skue på festivalen den 7.-10.juni. Konkurransen går frem til 31. mars og bidra kan sendes til [email protected]

Scania med 250 000 oppkoblede kjøretøyer - og ny digital plattform

Scania har i en årrekke koblet kjøretøy sammen. Nå har de hele 250 000 i basen og denne uken lanserte de «Scania One» - en åpen digital plattform som skal integrere både dagens og kommende tjenester. Scania One bygger på software fra Ericsson og inneholder blant annet Scania Fleet Management.

Nytt flåtestyringstilbud fra 3dtracking

På telefon fra Moss får vi flere nyheter om flåtestyring. Det er Morten Karlsen hos 3dtracking som forteller at de siden 2006 har levert flåtestyringssystemer. Frem til nå har de ettermontert egne blackbokser, men dette er det nå slutt på. De har fått på plass en API for å lese data i sanntid fra Volvo og Scania. I tillegg er snart MAN på plass også. Det betyr at kundene kan ha en flåtestyringsløsning som viser alle kjøretøyer uavhengig av merke og årgang.

Uten bremser

Ved starten av uken var det også kontroll av tungtransport langs rv3 ved Husum. En fører og eier ble anmeldt  for å kjørt et vogntog der semitraileren var tilnærmet uten bremser. Trekkvogna i vogntoget hadde bremser som virket tilfredsstillende. Vogntoget veide ca 50 tonn. Det ble i tillegg gitt gebyr til en eier av et vogntog med 5600 kg overlast, gebyr 19100 kroner. Ellers var det flere kjøreforbud på tekniske feil, feil merking og overlaster.

Iveco vinner to priser

Iveco tok hjem to priser i “Sustainable Truck of the Year 2017” (bærekraftig årets lastebil 2017). Nye Daily Electric vant i varebil-kategorien, mens Eurocargo CNG seiret i distribusjons-klassen. Prisutdelingen fant for første gang sted nå i 2017 og er delt inn i tre kategorier (“Tractor” for trekkvogner, “Distribution” for distribusjonskjøretøy og “Van” for varebiler). Prisene gis for nye produkter lansert i 2016, som nå er i ordinær produksjon og kan bestilles, samt representerer et nytt skritt forover når det gjelder bærekraftige løsninger.

Navistar og VW med strategisk allianse

I september omtalte vi at VW investerte 256 millioner dollar i Navistar ved å kjøpe 16,6 prosent av aksjene og få retten til to plasser i styret. Navistar trengte motorhjelp etter å ha slitt i motbakke de siste årene og VW trenger et brohode i USA. Denne uken kom den endelige bekreftelsen på at avtalen er i boks.

Ford ser for seg dronelevering

Ny statistikk viser at bilsjåfører i Europas storbyer brukte opptil 90 timer i kø i løpet av 2016. Det er de siste par kilometerne i transportetappen Ford mener kan gjøres av droner. Det kan være opp til en leilighet i et høyhus eller andre steder som er utilgjengelige for varebilen.

- Vi ønsker å skape nye løsninger som sparer folk for tid, penger og frustrasjon. Vi vil gjøre byene enklere å komme seg rundt i, og bedre å leve i, sier toppsjef for utvikling og teknolog i Ford Motor Company, Ken Washington.

- Selv om det vi vi ser i dag ikke er gjennomførbart akkurat nå, er «Autolivery» en indikasjon på forskning som kan gjøre livet bedre i en moderne og mer bærekraftig fremtidsby, sier Washington.

Se video her.

Stoppet ved Verdal. Stoppet lastebil med tilhengerredskap hvor hengeren veide 13 000 kg. Hengeren manglet alt av lys, samt at den var helt uten bremser.

Stoppet ved Verdal. Stoppet lastebil med tilhengerredskap hvor hengeren veide 13 000 kg. Hengeren manglet alt av lys, samt at den var helt uten bremser.