Dro 100 mil for å berge estisk bil i Nord-Norge

Det var på tirsdag at veimeldingssentralen fikk en rekke henvendelser om at en estisk bilberger sperret veien og forsøkte å berge et vogntog som hadde kjørt seg fast. Bergeren hadde ikke satt opp en eneste varseltrekant og hadde heller ikke varslet vegtrafikksentralen før han sperret veien og begynte bergingen.

Det er ikke utstyret det er feil på, men flere bilbergere vi har vært i kontakt med er usikre på lovligheten rundt dette med at utenlandske bilbergere opptrer i Norge.

Det er ikke utstyret det er feil på, men flere bilbergere vi har vært i kontakt med er usikre på lovligheten rundt dette med at utenlandske bilbergere opptrer i Norge. Foto: Foto: Arnt Ove Brattbakk

Publisert Oppdatert

- Det hele begynte allerede fredag forrige uke, forteller bilberger Arnt Ove Brattbakk til TransportMagasinet. Det var nemlig da det estiske vogntoget hadde kjørt seg fast ved Mosjøen i Nordland. Selv om det var på E6, så hindret han ikke trafikken, forteller Brattbakk og legger til at de gjennom hele helgen hadde så mye å gjøre at de lot utlendingen stå. Så hadde de heller ikke blitt kontaktet for å hjelpe til.

- På mandag får jeg telefon fra en sjåfør som så en estisk bilberger på vei oppover og vi antar at den skal til plassen, forteller han.

Litt senere får han så en telefon fra Statens vegvesen om å berge bilen som da allerede har stått tre dager i påvente av hjelp fra hjemlandet.

Hadde ringt politiet

- Ikke hadde de kjettinger, og bergeren hadde heller ingen skiltplan, sier Brattbakk. Han forteller videre at det skal ha vært transportørens forsikringsselskap som hadde sendt avgårde bergeren. - De ringte politiet da de skulle berge vogntoget, men politiet har jo ikke noe med det å gjøre, forteller han. Når man sperrer hele veien skal veimeldingssentralen kobles inn.

- Bilbergeren var relativt ny, så utstyret var det forsåvidt ikke noe feil med, men kompetansen var en helt annen skål. Disse folkene har nok aldri berget noe her i landet, mener Brattbakk som forteller at for å drive bilberging i Norge må man ha kurs og følge regelverket med blant annet nettopp skiltplan.

Løyvepliktig

Selv har han ikke opplevd at utlendinger har berget biler her i landet, men har sett at de i enkelte tilfeller har transportert biler etter redningsoppdragene. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig, men det er i seg selv løyvepliktig transport. Dermed dukker naturligvis spørsmålet opp: Har de det da?

Les også: Overlatt til seg selv

Det var på E6 nord for Mosjøen at vogntoget fra Estland satt fast i tre dager.

Det var på E6 nord for Mosjøen at vogntoget fra Estland satt fast i tre dager. Foto: Foto: Arnt Ove Brattbakk