Dusør: 62 millioner euro til den eller de som bidrar til å drepe lastebilnæringen

EUs støtteordning for mer miljøvennlig transport, Marco Polo, utlyser nå midler til bedrifter som tar i bruk mer miljøvennlige transportformer. Over 62 millioner euro skal deles ut, og hovedmålet er å flytte godstransport fra veg til mer miljøvennlig sjø- og banetransport.

Svein-Ove blogg

Svein-Ove blogg

Publisert Oppdatert

Slik lyder en tilsynelatende positiv pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Jeg blir mektig provosert. Og samtidig litt forundret: Er vi virkelig så enkle å manipulere?

Vel er jeg for miljømessig transport, og i enkelte tilfeller vil det dermed være rett å få noe av godset over på bane, men ikke bestandig. I mange tilfeller vil det tvert imot være mer miljøvennlig å få det over på vei.

Derfor blir det svært betenkelig når man i en bisetning forteller at "hovedmålet er å flytte godstransport fra veg til mer miljøvennlig sjø- og banetransport."

Det forteller meg at det slett ikke er miljøhensynet som rår. Et spill for galleriet, ville jeg kalt det på en god dag. I dag kaller jeg det hele råttent.

Det er en myte at lastebiler forurenser mer enn annen transport. Vedfyring i Oslo alene gir mer CO2-utslipp enn hele lastebilnæringen i landet gjør i løpet av ett år. Volvo reklamerer denne uken med at bilene er blitt 100 ganger renere de siste tyve årene.

Dersom det er miljøhensyn som skal støttes, så bør det hele avveies mot, nettopp, miljøet. Lastebilfolket burde vært oppfordret til å søke på lik linje med øvrig transport! Dernest bør det vurderes hva som er best for miljøet.

Nå har noen klart kunststykket å ekskludere en hel næring allerede i invitasjonen! Og ingen reagerer.

Det blir omtrent som foreldrene som faktisk klarte å overbevise gutten sin om at han hadde fått ekte mannfolkballettsko og at han burde holde seg vekk fra de pysete, feminine fotballgutta.

Nær en halv milliard norske kroner går til ett eller annet jernbaneprosjekt i tillegg til tidligere tildelte midler. Noen tjener penger på dette. Og det blir ikke lastebilfolket.

Hvorfor har ikke lastebilfolket i EU like sterke lobbyister som jernbanefolket?