Endring i kjøre- og hviletidsreglene: - Det blir en utfordring

Fra 1. januar må også Sten Eirik Hjartland og resten av dyretransporten forholde seg til bestemmelsene for kjøre- og hviletid.

Nå blir det pauser og døgnhvil også på dyretransport
Nå blir det pauser og døgnhvil også på dyretransport Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Norge har lenge hatt unntak for sjåfører i dyretransport, som kjører dyr til slakteriene rundt i landet. Endringene som er på trappene har vært bebudet en stund, men nå er det altså klart at 1. januar 2019 er endelig dato. Norge har i flere omganger søkt om å fortsette dagens ordning, men ESA har sagt nei. Nå gjelder EU-reglene på dette området også i Norge.

Gisle Gris får pause på de lengste turene fra nyttår.
Gisle Gris får pause på de lengste turene fra nyttår. Foto: Frode Tellevik

Samferdselsdepartementet vil imidlertid søke om unntak for Nord-Norge, i tillegg til at man ønsker et unntak for reinsdyr som skal transporteres til slakt. Inntil videre finnes det også unntak fra kjøre- og hviletidsreglene dersom man kjører dyr fra gårdsbruk til slakteri, og transporten foregår innenfor en radius på 100 km. Departementet uttaler at også dette unntaket vil forsvinne etter hvert.

Sten Eirik Hjartland er klar til å møte nytt regelverk
Sten Eirik Hjartland er klar til å møte nytt regelverk Foto: Frode Tellevik

Sten Eirik Hjartland er daglig leder i Helgeland Dyretransport AS. Transportøren fra Leirfjord er kanskje bedre rustet til å møte de nye kravene enn mange andre, ettersom de allerede i flere år har kjørt med kort i skriveren for å registrere arbeidstid i forhold til arbeidsmiljøloven. - Men vi er spente, vi er det. Til nyttår får vi kniven på strupen. Vi får det nok til, men hverdagen blir litt mer utfordrende på en del områder, tror han.

- Dette med døgnhvile må vi nå gjøre endringer på. Arbeidsmiljøloven krever åtte timer hvile, men nå må vi opp i ni og enda mer enkelte netter, sier Hjartland. Han tror de skal løse utfordringene i hverdagen, men frykter høysesongen fra midten av september til medio november. Da må det settes inn mer folk på bilene. - Jeg tror høysesongen er den utfordringen de fleste i denne bransjen vil møte på, tenker helgelendingen.

Maks åtte timer i bil, krever Mattilsynet
Maks åtte timer i bil, krever Mattilsynet Foto: Frode Tellevik

Men også 45-minutteren lager krøll når Mattilsynet setter krav om maks åtte timer med dyr i bilen. Noen av de lengste rutene har allerede i dag små marginer i så måte. - På de turene vil vi få en utfordring. Jeg kan aldri tenke meg at Mattilsynet gir noen dispensasjoner for at vi nå må legge inn 45 minutter pause i ruteopplegget. Kanskje klarer vi pausen i forbindelse med en ferjetur, eller så må vi til med to mann på bilen, konkluderer han.

Hjartland føler seg likevel sikker på at de skal være klare til 1. januar. For å kurse sjåfører som ikke har erfaring med kort fra tidligere, har han alliert seg med Transportkompetanse. - Vi legger ikke ned på grunn av dette, men en utfordring blir det. Det blir garantert mer kjøring og mindre kontorarbeid på meg utpå nyåret, slår han fast.

Hold deg oppdatert med TransportMagasinet. Her kan du abonnere.

Færre og færre slakterier har ført til lengre og lengre bilturer for Dagros.
Færre og færre slakterier har ført til lengre og lengre bilturer for Dagros. Foto: Frode Tellevik