Kampen for en tryggere E16

- E16-katastrofen kommer

Kraftfulle meninger fra en bruker. Bergenseren Stig Tore Anthun kvier seg ikke for å si ifra.

Store krefter i sving når raset kommer. Her fra E16 i fjor sommer. Foto: Frode Tellevik

Store krefter i sving når raset kommer. Her fra E16 i fjor sommer. Foto: Frode Tellevik

Publisert

- Landet vårt styres av kunnskapsløse og inkompetente mennesker, i form av politiske verv. Mitt inntrykk er at det politiske kameraderiet er viktigere enn det å sørge for at folk flest har det greit.

Kraftsalven kommer fra Stig Tore Anthun, eier av transportbedriften Solid Transport AS i Bergen. Han sikter til behandlingen av folk som ferdes langs den rasutsatte E16 mellom Bergen og Voss

- Det er et stort problem for demokratiet i Norge at vi har et politisk miljø som distanserer seg fra den generelle oppfattelsen til folk flest, fortsetter han og mener den stadig synkende valgdeltakelsen underbygger den påstanden.

Anthun sitter i styret for organisasjonen for ny E16 mellom Bergen og Voss. Bergenseren opptrer politisk nøytral når han er ute og mener noe, men bekrefter at han har et personlig politisk ståsted som er mer blått enn rødt.- Det er ikke dermed sagt at jeg stemmer blått. Det er de viktige enkeltsakene som er avgjørende for hva jeg tenker og gjerne hvilke mennesker jeg føler jeg kan støtte, bekrefter han.

Stig Tore Anthun har sterke meninger om rasutsatte E16. Foto: Frode Tellevik

Stig Tore Anthun har sterke meninger om rasutsatte E16. Foto: Frode Tellevik

Sakene han refererer til handler om samferdsel og infrastruktur. Slik som kampen for en ny og tryggere E16. Han ferdes ikke ofte på den veien selv, men har helt siden den åpnet i 1992 hatt en dårlig magefølelse for strekningen. - Katastrofen kommer, spår han.

Midt i bildet ligger et vogntog fra ASKO. Sjåføren slapp med skrekken under storraset på E16 i fjor sommer. Foto: Harald Hauso/Statens vegvesen

Midt i bildet ligger et vogntog fra ASKO. Sjåføren slapp med skrekken under storraset på E16 i fjor sommer. Foto: Harald Hauso/Statens vegvesen

- Problemet mitt er at jeg mangler den faglige korrekte kompetansen til å kunne mene noe om veien, men det er vel få som har mer kompetanse og kunnskap om veiers beskaffenhet enn vår bransje. Akkurat det har jeg utfordret politikerne på, for jeg syns det er svakt at man ikke kan ta med personer uten relevant kompetanse i grupper som skal jobbe med trafikksikkerhet eller hva det måtte være. Vi går glipp av kompetanse som er gull verdt i trafikksikkerhetsbildet, mener han.

- Nullvisjonen er et kjempefint mål, men det hjelper jo ikke når du har utøvere som skal nå dette målet som ikke aner hva det dreier seg om. Det sitter alt for mange mennesker i alt for mange organer som ikke har noe der å gjøre. Det er gjerne ikke deres fagfelt, selv om de gjerne går rundt og tror at det er det. Det provoserer meg og gjør meg på godt norsk fly forbanna, fastslår Anthun.

Han føler likevel at han når frem med engasjementet sitt.

- Ja, det gjør jeg. Nå sitter jeg i styret i en upolitisk organisasjon som jobber for ny E16 og jeg har vært i mange møter, blant annet to ganger med Ketil Solvik-Olsen. Han har vært tydelig og signalisert at vår gruppe skal være med i planleggingen av ny E16. Så det nytter å engasjere seg, men du må ha media med deg for å øve trykk på det politiske miljøet, påpeker han.

Lastebileieren med over 3,7 millioner kilometers erfaring er overbevist om at katastrofen på den nevnte strekningen en dag vil inntreffe, enten på jernbanen eller veien. - Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det.

- Det finnes ikke en eneste tofeltstrekning med den trafikkbelastningen i Norge, som er mer trafikkfarlig enn E16 mellom Bergen og Voss. Det er ingen veier som har hatt 338 ras de siste 17 årene, der Vårherre har passet på oss alle sammen 338 ganger. Den flaksen kommer til å ta slutt. Jeg mener politikerne burde skamme seg når det kommer til infrastrukturbygging her på vestlandet. Vi må faktisk kunne forvente mer fra politikere som attpåtil kommer fra denne landsdelen, avslutter han.

Abonnement på TransportMagasinet er kun noen klikk unna.