Så skjedde det igjen - heldigvis gikk det bra denne gangen.

Vi har et stykke igjen før vi kan ferdes langs veien uten å møte slike, mener fagfolk vi har snakket med.

Publisert Oppdatert

- Det er bilens ESB som redder denne situasjonen, tror Martin Remy Lodden. Han er ikke imponert verken av hastighets- eller risikovurderingen hos sjåføren av vogntoget han filmet på E16 ved Evanger i går ettermiddag.

Selv sto han trygt parkert på en busslomme da vogntoget fra Øst-Europa kom sidelengs gjennom svingen. - Det er skremmende. Det er ikke bare krav til dekk vi trenger. Det er kompetansen dette handler om, mener den erfarne yrkessjåføren fra Hardanger.

Han får støtte av fagfolk.

- Dette handler kun om dekk og hastighet, mener Dag Rykkje ved utekontrollen i Statens vegvesen. Han har sett videoen fra Evanger flere ganger og er ikke i tvil. - Denne situasjonen oppstår som følge av dekkene på hengeren. Dekk vi stadig ser går igjen i kontrollene våre, med hard gummiblanding og langsgående mønster. Dekk som ikke er egnet på vinterføre.

Dag Rykkje jobber til daglig i Statens vegvesens utekontroll. Han mener myndighetene pr i dag har for få virkemidler til å få bukt med problemene vi opplever med vogntog langs norske vinterveier.
Dag Rykkje jobber til daglig i Statens vegvesens utekontroll. Han mener myndighetene pr i dag har for få virkemidler til å få bukt med problemene vi opplever med vogntog langs norske vinterveier. Foto: Frode Tellevik

Rykkje ser disse vogntogene stadig vekk på veiene mellom Oslo og Bergen. - Det går for fort, og i kombinasjon med dekk og føre, så oppstår slike situasjoner som dette, slår han fast.

Den erfarne utekontrolløren vil absolutt ikke skryte av at sjåføren faktisk klarer å hente seg inn igjen etter skrensen. - Jeg tipper tralla har vært borti autovernet og derfor fått stoppet skrensen. Når vogntoget i tillegg er på vei ut av svingen, så har han klart å rette det opp igjen. Det er kun tilfeldigheter som gjør at dette gikk bra, konkluderer han.

Rykkje er tydelig oppgitt over kravene til dekk slik de er i dag. Lovlige ja, men åpenbart ikke egnet for norske forhold. Det er noe makabert hjelpeløst over den setningen. De føler nok på det de som kontrollerer også. Dekk som er lovlige i forhold til merking, men som ikke er forsvarlig å bruke på snø- og isdekke. En fullstendig uholdbar situasjon, mener mange.

- Dette med dekkmerking er en stor vits, mener Rykkje. Han presiserer at selv om vi skulle få alpinmerking (3PMSF) på vinterdekk, slik myndighetene nå jobber mot, så er vi fortsatt ikke i mål. - Vi får ikke et skikkelig vinterdekk egnet for norske forhold av den grunn. Myk gummiblanding, rett mønster og seiping får du aldri østeuroperene til å kjøre på, mener han.

Rykkje håper at trykket kan holdes oppe på dette temaet inntil det skjer varige og gode endringer. - Når den neste store ulykken skjer, kommer det til å bli ramaskrik, spår han og peker på flere svakheter ved dagens situasjon. - Vi kan pålegge slike å kjøre med kjetting i en kontroll, men hvor lenge lar de kjettingene sitte på, tror du, før de er like farlige langs veien igjen? Det er ingen løsning, slik jeg ser det.

Vi oppfordrer til slutt Rykkje til å komme med fasiten. Hva må til for å bli kvitt denne risikoen. Han velger å henvise til han snart blir pensjonist. Da skal han mene noe om det.

Abonnement på TransportMagasinet, kan det være noe? Klikk her hvis det kan friste.