Nå blir det E18-asfalt

De nye asfaltsemiene til Ivarson Transport skal sørge for svart vei mellom Arendal og Tvedestrand.

Nye biler - fornøyde sjåfører: Fra venstre, Ruari Macleod, Svein Kåre Erkleiv, sjefen sjø, Oddvar Ivarson, Øyvind Grostøl og Jon Andre Hegelstad. Stian Solvang er den siste sjåføren som skal kjøre en av de nye trekkvognene, men han var ikke til stede da bilde ble tatt. Foto: Trucknor

Nye biler - fornøyde sjåfører: Fra venstre, Ruari Macleod, Svein Kåre Erkleiv, sjefen sjø, Oddvar Ivarson, Øyvind Grostøl og Jon Andre Hegelstad. Stian Solvang er den siste sjåføren som skal kjøre en av de nye trekkvognene, men han var ikke til stede da bilde ble tatt. Foto: Trucknor

Publisert Oppdatert

Ivarson Transport på Birkeland fikk nylig overlevert fem Volvo 540 trekkvogner fra Trucknor i Kristiansand. Med de nye bilene på plass, mer enn dobler asfalttransportøren bilparken. Nå starter leggingen av 300 000 tonn asfalt de neste to årene.

- Vi hadde en stor jobb også på firefelten mellom Grimstad og Kristiansand i sin tid, men da leide jeg inn andre transportører for å hjelpe oss. På det meste styrte vi opptil 60 asfaltbiler, forteller daglig leder, Oddvar Ivarson til tungt.no

Nå har han altså økt sin egen bilpark fra fire til ti, i forbindelse med leggingen av asfalt videre mellom Arendal og Tvedestrand.

Fem Volvo FH540 ble overlevert 8. mars. Foto: Trucknor

Fem Volvo FH540 ble overlevert 8. mars. Foto: Trucknor

- Nå har vi kontrakt med NCC på 300 000 tonn asfalt og vi starter opp så snart været tillater. Vi skulle egentlig vært begynt allerede, men foreløpig er det dårlig med asfaltvær her sør. Jeg tenker vi er i gang etter påske, sier Ivarson.

Asfalten produseres i et asfaltverk som er satt opp i forbindelse med den nye veglinjen og i tillegg skal det produseres en del i Arendal.

- Tidligere hadde vi eget asfaltverk, men vi solgte det til NCC, så nå kjører vi for dem i stedet. Vi skal snart hente tre nye asfaltsemier fra NorSlep og tre fra Carnehl. Nor Slep leverer to båndsemier fra Dowd og en flyttetrailer, mens Carnehl leverer asfalt tippsemier, forteller han.

Dowa-hengerne er isolert med 80mm isolasjon og er også isolert under båndet. I tillegg er det også levert isolert rullekapell på disse to. Doble hydraulikkmotorer ble også valgt, for sikkert drift av bånd. Begge Dowa-hengerne er også utstyrt med boggiskyv for å få en mer smidig henger som også oppfyller totalvekt på 50 tonn.

Ivarson Transport har ikke slitt nevneverdig med å få tak i sjåfører til de nye bilene. Det gikk på ryktebørsen og pågangen har vært stor.

- Det at valget falt på Volvo handler om leveringstid og servicepunkt. De har et nytt og flott verksted i Arendal, noen kilometer unna der vi laster. Trekkvognene kom ferdig fra fabrikk. NorSlep har kun bygget på hydraulikk, sier den fornøyde nybileieren fra Birkeland.

Etter to år med asfalt på hjemmebane, er planen at disse bilene skal følge NCC på store asfaltkontrakter andre steder i landet.

- Det skal bygges enormt mye vei her i området også i årene som kommer. Det blir veldig spennende, avslutter Ivarson.

Mens vi venter på at snøen skal forsvinne, kan vi anbefale abonnement på TransportMagasinet Klikk her

Venter på våren. Foto: Trucknor

Venter på våren. Foto: Trucknor