E39-reportasje – del 5 av 5:

E39 siste etappe

Vi setter kursen mot Trondheim, eller nærmere bestemt Klett, der E39 har sitt endepunkt.

Opptil 20 butikkleveringer kan det bli på en tur. Her får Møbelringen i Orkanger levert ni kubikk møbler av beste sort.
Opptil 20 butikkleveringer kan det bli på en tur. Her får Møbelringen i Orkanger levert ni kubikk møbler av beste sort. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
Møbelkusken Per Arne Holmøy fra Trondheim
Møbelkusken Per Arne Holmøy fra Trondheim Foto: Frode Tellevik
Møbler lastes ikke med truck. Halve jobben er lasteteknikk

VEI: E39 går fra Ålborg i Danmark til Klett, sør for Trondheim.

Europaveien strekker seg over 1360 kilometer og inkluderer åtte fergestrekninger.

Det er for tiden stor oppmerksomhet rundt planene for «ny» og ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Også internasjonalt. Spesielt heftige fjordkryssinger trigger oppmerksomhet.

Men enn så lenge, og en god stund til, kommer E39 til å være som den er. Frode Tellevik har haiket med hele strekingen med fem av bransjens veteraner.

5. Ålesund - Trondheim med Per Arne Holmøy

Bak rattet sitter Per Arne Holmøy (44). Fra Sykkylven opprinnelig, men nå er han på vei hjem, ettersom han nylig har flyttet til Trondheim.

- Jeg har alltid likt meg der. Er nok litt skaptrønder, sier han og smiler. En bonus er at han har mer fri når han bor i den enden av ruta.

For det er rutebil vi kjører. Med møbler fra fabrikkene i Sykkylven til butikker i Trondheim og Namsos.

Per Arne er en av mange sjåfører med fortid i Emdals som nå har funnet veien til VD Transport. Bedriften har til og med overtatt de gamle lokalene i Straumgjerde og viderefører det som er igjen av storhetstiden.

- Halvparten av folka i VD har vært i Emdal tidligere. Jeg har 15 år bak meg med Håkon Emdal som sjef. Det var en god skole å gå. Vi var som en stor familie, fastslår han.

Tid for facebook og en røyk på fergekaien Kanestraum.
Tid for facebook og en røyk på fergekaien Kanestraum. Foto: Frode Tellevik

De fleste kan kjøre fra terminal til terminal. Møbellevering direkte til butikk er noe helt annet, mener sunnmøringen. - Jeg vil påstå at dette er spesialtransport.

Møbler lastes ikke med truck og jeg vil påstå at halve denne jobben handler om lasteteknikk, sier Per Arne og fortsetter.

 - Bring overtok denne kjøringen i sin tid og holdt på i seks-sju år, men de fikk det ikke til. Etter at VD Transport overtok bilparken til Vartdal Transport og startet opp i 2010 har vi bygget oss opp til det jeg vil hevde er godt gammelt Emdalnivå, sier han.

Nå går det rundt 35 møbellass hver uke ut fra møbelfabrikkene på Sunnmøre. - Vi ser at sørvestlandet har fått merke oljekrisen. Før gikk det over ti biler i uka den veien. Nå er det kanskje fem seks, bemerker Per Arne.

Flo og fjære

Møre og Romsdal er kanskje det største fergefylket i landet, og Per Arne må benytte Fjord1 for å krysse to fjorder på veien nordover. Likevel er han ikke overbevist om at bruer og tunneler er det eneste saliggjørende for E39.

- Kanskje man burde tatt for seg veien mellom fergene først, så kunne luftslottene kommet etterpå. Det går uansett så ofte ferge nå at det ikke er noe problem, mener han.

Helt knirkefritt er det likevel ikke å ta ferge. På et volumskap som rommer over hundre kubikk, er alle ledige centimeter brukt opp, også nedover.

Dermed blir det gjerne i laveste laget når flo sjø fører til at fergelemmen skaper knekk inn på dekket. Det går akkurat i dag, men ikke sjelden må Per Arne ut for å heve tralla for å komme ombord og i land.

Vel ombord finner vi oss til rette ved sjåførbordet, sammen med en bussjåfør fra Nettbuss og enbilseier Sigmunn Hoem. I dag er det syklistene som får unngjelde. Det er bred enighet rundt bordet om at denne trafikantgruppen bør bli flinkere til å følge regler og samspill i trafikken, de også.

Og snart er bobilsesongen tilbake. - Hvorfor må de alltid stanse med fronten nesten i grøfta og bakenden stikkende midt ut i veien når man møter dem på smal vei, undres sjåførene rundt bordet.

Veis ende

Turen fortsetter nordover, og E39 snor seg gjennom landskapet til den butter i nok en fjord. MF "Svanøy" legger akkurat fra land i Kanestraum, men det er bare 17 minutter til neste avgang. Tid for en røyk og strekk på beina.

Lasting og lossing på gamlemåten. Truck er tabu når man kjører sårbare møbler, ifølge Per Arne Holmøy.
Lasting og lossing på gamlemåten. Truck er tabu når man kjører sårbare møbler, ifølge Per Arne Holmøy. Foto: Frode Tellevik

Vi kikker på vogntoget i profil og Per Arne skynder seg å fortelle at han har bygget opp svingskiven for å hindre at tralla tar nedi dørken på bilen.

Veien videre fra Halsa byr på det beste og det verste av norsk veistandard.

Ned fra Høgkjølen nyter vi noen kilometer med ny, bred vei, før vi må ned i gangfart for ikke å bli knust av telehiv i det vi nærmer oss Orkanger.Per Arne rekker to butikkleveringer før stengetid.

- Møbelringen tar imot mest av de norskproduserte møblene vi kjører ut.

På denne turen har jeg ni leveringer, men vi kan godt komme opp i 20, sier han mens han lemper på stoler, sofaer og bord. Alt med håndmakt. Møbler losses som sagt ikke med truck.

Klokken passerer 18.00 idet han lukker skapdørene og setter kursen hjemover til Trondheim.

For undertegnede er turen slutt en halvtime etter, idet vi ankommer Klett, der E39 og E6 møtes. Veis ende for denne gang, men se ikke bort fra at vi finner flere spennende veier å gå under huden på.

Til så lenge takker vi våre fem gjestmilde sjåfører langs E39.

Lite stress når man kjører møbler. Men spesialtransport er det, ifølge sjåføren.
Lite stress når man kjører møbler. Men spesialtransport er det, ifølge sjåføren. Foto: Frode Tellevik