Nordnorsk lurebru styres av tidevanns tabellen

Av og til går det, av og til ikke. Jernbanebrua på E6 ved Setså har slått til igjen.

Det manglet en liten centimeter på høyden da Mark Doorakkers prøvde seg under jernbanebrua ved Setså. Foto: privat
Det manglet en liten centimeter på høyden da Mark Doorakkers prøvde seg under jernbanebrua ved Setså. Foto: privat
Publisert

Mark Doorakkers har kjørt lastebil i en årrekke. De siste årene har han kjørt for en transportbedrift i Trøndelag og turene har ofte gått nordover, som sist onsdag. Men denne dagen skulle det vise seg at jernbanebrua ved Setså, like sør for Fauske, ble litt for lav.

Mulig årsak: Det var flo sjø...

- Jeg har kjørt under jernbanebrua på Setså mange hundre ganger de siste årene. Med samme bil og tralle. I går gikk det plutselig ikke, forteller Mark da vi ringer for å høre hva som skjedde. Han hadde aggregatet i gang og hørte derfor ikke at tralla subbet oppi. Skaden oppdaget han først da han stanset for å losse hos neste kunde.

Mark Doorakkers ble trolig offer for høyvann. Foto: privat
Mark Doorakkers ble trolig offer for høyvann. Foto: privat

- Det er ingen stor skade. Det ser verre ut på bildene enn det er, men jeg stusser over at en bru jeg har kjørt under så mange ganger, plutselig blir lavere. Nå har Statens vegvesen utbedret tunnelene i området, så da kan de vel ta brua også?

Det viser seg at det er langt fra første gang jernbanebrua over E6, og/eller veibanen under den er i bevegelse. Skal vi tro lokalbefolkningen påvirkes den nemlig daglig av flo og fjære. En nabo til brua uttalte for noen år siden til avisa Nordland at han hadde brukt lasermåleren og målt 4,30 meter høyde på full flo, mens det ved fjære sjø målte 4,46 meter fra asfalten og opp.

En geolog forklarte i samme avisartikkel at dette kan skje hvis grunnvannet ligger i en lomme under veien. Denne lommen ekspanderer når den settes under trykk, altså ved flo sjø, og veibanen kan altså i teorien heve seg.

Statens vegvesens regionvegsjef i region nord, Torbjørn Naimak, har ingen planer om utbedring med det første. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Statens vegvesens regionvegsjef i region nord, Torbjørn Naimak, har ingen planer om utbedring med det første. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, vil ikke sånn umiddelbart være med på at denne undergangen justerer sin egen høyde på daglig basis. Men han innrømmer at den er for lav. - Vi skulle gjerne gjort utbedringer, men det har vi foreløpig ingen midler til, sier han til tungt.no.

Naimak ser i stedet litt lengre fremover og håper at man på sikt får på plass en total omlegging av veien forbi stedet.

Det kan fortsatt lønne seg å sjekke tidevannstabellen og sikte seg inn på fjære sjø, hvis man er i grenseland høy og skal forbi Setså i Nordland de nærmeste årene.

Transportmagasinet er som alltid høyt og lavt. Abonner her!

Dyre centimeter. Ekstra ergerlig når man har kjørt der hundre ganger før uten problemer. Heldlgvis for sjåføren gikk aggregatet klar. Foto: privat
Dyre centimeter. Ekstra ergerlig når man har kjørt der hundre ganger før uten problemer. Heldlgvis for sjåføren gikk aggregatet klar. Foto: privat