Vi har prøvekjørt 32 meters vogntog:

Ekstremt modulvogntog sparer miljøet

Scania Transportlaboratorium kjører tester på dispensasjon med modulvogntog som er 32 meter lange og kan veie 78 tonn.

-Med et utslipp på bare 20 gram CO2 pr. tonnkilometer, er dette faktisk et meget godt bidrag til miljøet, sier redaktør Tormod Magelssen.  Foto: Cem Kizilkaya, Scania
-Med et utslipp på bare 20 gram CO2 pr. tonnkilometer, er dette faktisk et meget godt bidrag til miljøet, sier redaktør Tormod Magelssen. Foto: Cem Kizilkaya, Scania
Publisert Oppdatert
Miljøgevinsten ved å kjøre disse kombinasjonene er stor. Ved fullt lass så er CO2-utslippet på lave 20 gram pr. tonnkilometer.
Cem Kizilkaya, Scania Transportlaboratorium AB

Som en del av langtransporten til Scania Transportlaboratorium kjører de et prøveprosjekt med ekstra lange modulvogntog. Det er snakk om en trekkvogn som har to volumgardintraller bak seg, begge med standard europeiske mål. Den bakerste er koblet via en dolly. Totalt gir dette et vogntog som er 32 meter langt og kan ha en totalvekt på 78 tonn.

R450 og R580

-Vi har 18 trailere som er utstyrt med hengerfeste til dolly. Videre har vi tre dollyer der en skal stå som backup til enhver tid, mens vi har to dedikerte trekkvogner til disse transportene. Den ene er en R580, mens den andre er en R450, forteller Cem Kizilkaya, kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium AB.

De to modulvogntogene kjører på dispensasjon fra de svenske veimyndighetene. Et absolutt krav er at de aldri skal rulle over 80 km/t, ikke engang i forbindelse med utrulling. De to vogntogene går ned mellom Södertälje og Malmö, der de splittes før trallene fraktes videre sydover. På veien ned til Malmö er det for øvrig tre bruer som disse vogntogene ikke får lov å kjøre over i hastigheter over 60 km/t, hvis de har en totalvekt på mer enn 60 tonn. 

-Vi har 18 trailere som er utstyrt med hengerfeste til dolly. Videre har vi tre dollyer der en skal stå som backup til enhver tid, mens vi har to dedikerte trekkvogner til disse transportene. Den ene er en R580, mens den andre er en R450, forteller Cem Kizilkaya, kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium AB. Foto: Tormod Magelssen
-Vi har 18 trailere som er utstyrt med hengerfeste til dolly. Videre har vi tre dollyer der en skal stå som backup til enhver tid, mens vi har to dedikerte trekkvogner til disse transportene. Den ene er en R580, mens den andre er en R450, forteller Cem Kizilkaya, kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium AB. Foto: Tormod Magelssen

TM som sjåfør

Som første journalist fikk undertegnede anledning til å prøve seg på denne kjøringa. Lasta denne dagen besto av mye tomracks så totalvekta var ikke all verden, «bare» 63 tonn, og bilen jeg skulle kjøre var en R450. Med tanke på hestekrefthysteriet blant en del norske sjåfører, så regner jeg med at en del nå rister oppgitt på hodet. 63 tonn med en rekkesekser på 450 hk (det står 410 på bilen, men motoren er på 450 hk) er jo håpløst, eller? Overhode ikke! Dette gikk som en drøm.

Neste gang du ser Scania Transportlaboratorium på en kapellside så vet du at vogntoget tilhører Scanias eget transportselskap. Foto: Tormod Magelssen
Neste gang du ser Scania Transportlaboratorium på en kapellside så vet du at vogntoget tilhører Scanias eget transportselskap. Foto: Tormod Magelssen

Det er klart at det ikke dro all verden i oppstarten, og i et par av bakkene så datt hastigheten kraftig, men alt i alt var dette en positiv opplevelse. Og kjøretøykombinasjonen var meget stabil. Jeg trodde det skulle bli mer slangefølelse av å kjøre dette ekstra lange modulvogntoget, men det ble det ikke. Det var akkurat som om den bakerste semitraileren stabiliserte hele settet. Den største forskjellen fra å kjøre et vanlig modulvogntog var i grunnen bare når jeg svingte ut på motorveien, og da jeg svingte av den igjen. Da så jeg hvor langt det var.

-Det ser ut som om man har med seg et helt rekkehus på slep, sa Cem Kizilkaya, som var med meg som bisitter.

Ikke bare bare å rygge sammen dette vogntoget. Foto: Tormod Magelssen
Ikke bare bare å rygge sammen dette vogntoget. Foto: Tormod Magelssen

Enorm miljøgevinst

Han kunne fortelle at de ved hjelp av flåtestyringsprogrammet logger de to modulvogntogene mot hverandre, og de har flere ganger oppdaget at vogntoget med den minste motoren har både kjørt billigere og raskere enn vogntoget med V8.

Ahti Huczkowski er fast sjåfør på modulvogntoget vi fikk prøvekjøre. Foto: Tormod Magelssen
Ahti Huczkowski er fast sjåfør på modulvogntoget vi fikk prøvekjøre. Foto: Tormod Magelssen

-Miljøgevinsten ved å kjøre disse kombinasjonene er stor. Ved fullt lass så er CO2-utslippet på lave 20 gram pr. tonnkilometer, forteller Kizilkaya.

Sammenligner man dette med utslippet fra en liten varebil som veier ca. 1,4 tonn, for eksempel en Volkswagen Caddy, så har denne et utslipp på ca. 135 gram CO2 pr km. Da blir tallene til Scanias 32 meter lange modulvogntog meget interessante. Dette bør være en løsning som fungerer utmerket på strekningen fra Oslo-området og helt ned til Malmö. Hadde våre politikere gjennomført dette så hadde det virkelig vært et bidrag til miljøet!

Les også:

Tony Sørsdahls modulvogntog

DB Schenker med 32 meter

Scania Winter 2015

Trekkvogn, semitrailer, dolly og nok en semitrailer. 32 meters modulvogntog som kjøres mellom Södertälje og Malmö. Foto: Tormod Magelssen
Trekkvogn, semitrailer, dolly og nok en semitrailer. 32 meters modulvogntog som kjøres mellom Södertälje og Malmö. Foto: Tormod Magelssen