Spektakulær bylastebil fra MAN

15-tonneren Cite er bygget fra bunnen av og varsler nye tider hos MAN.

Designsjef hos MAN Truck & Bus, Holger Koos, er veldig fornøyd med CitE - og ikke minst måten den ble til på
Designsjef hos MAN Truck & Bus, Holger Koos, er veldig fornøyd med CitE - og ikke minst måten den ble til på Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Glimt fra IAA 2018: Av alle de store pressekonferansene på IAA i forrige uke, skal jeg røpe at det var MAN jeg størst sans for.

Ikke så mye på grunn av nyhetene som at toppsjef Joachim Drees formidlet ekte omstillingsglede.

- Vi er på kanten av en radikal endring i bransjen, sa han.

Og det er vi jo alle enige i, for all den nye teknologien som er på gang kan jo teoretisk sett snu opp ned på den lastebilbransjen vi kjenner. Så fortsatte Drees:

- Lastebilkunder i dag spør etter veiledning. Det betyr at vår oppgave ikke lenger er å bare levere kjøretøy, men å gi enkle svar på komplekse sammenhenger. Og med høy grad av fremtidssikkerhet (futureproof).

Å levere «solutions» har forsåvidt TRATON-broder Scania gjort lenge, så særlig nytt er det ikke.

Budskapet ble likevel fremført med så ektefølt drive i stemmen at vi kunne tro på viljen – ikke minst da det ble etterfulgt av «verdenspremieren» på bydistribusjonsbilen Cite (eller CitE, altså sammentrekning av City og eldrift).

Videoen vår over her viser premiereinnkjøringen på den helelektriske 15-tonneren, og som er designet fra skratsj på 18 måneder. Det r veldig kort tid for en slik oppgave. Med sitt asfaltsnusende og fremskutte førerhus er det naturlig å tenke på nye Scania L-serie.

På bildet Joachim Drees og CitE med åpen skyvedør.
På bildet Joachim Drees og CitE med åpen skyvedør. Foto: Haakon Førde

Vi får imidlertid opplyst av designsjef Holger Koos (bildet i toppen av saken) at det er det ikke. Dette er foreløpige en one-off designet for å lodde stemningen på messen. Koos kan du for øvrig lese intervju med i neste TransportMagasinet.

Foruten elektrisk drift (100 km rekkevidde), er hovedfokus lagt til ekstremt god ergonomi for distribusjon:

  • superlavt innsteg
  • via skyvedør
  • til helt flatt gulv
  • maksimal sikt for sjåfør
  • kameraer i stedet for speil
  • mulighet for gjennomgang til lasterom (avhengig av påbygg)
Tøffing til bydistribusjon.
Tøffing til bydistribusjon. Foto: Haakon Førde

Og selvsagt mye mer snadder, det er jo en showbil foreløpig. Om den kommer i salg gjenstår altså å se, men inspirerende tøff som arbeidsplass er den i hvert fall.