Nei. De elektriske bilene trenger ikke gå så forferdelig langt.

Nå sendes elektrisk Mercedes-Benz Actros på kundetest.

Det er hovedsakelig innen distribusjon, gjerne om natten, at Mercedes-Benz tror slaget vil stå. Foto: Daimler.

Det er hovedsakelig innen distribusjon, gjerne om natten, at Mercedes-Benz tror slaget vil stå. Foto: Daimler.

Publisert Oppdatert

- Dere vil oppleve mer de neste ti årene enn de hundre siste årene tilsammen når det gjelder elbiler. Det uttalte daværende MB-boss for nyttekjøretøy, Wolfgang Bernhard, til oss på pressekvelden ved den store transportutstillingen IAA i 2016.

Samtidig rullet den ene elektriske stemningen etter den andre ut på podiet bak ham.

Trolig har han rett. Det ser vi spesielt i Norge på personbilfronten.

Men det er noe eget med større biler. Nå skal altså en elektrisk utgave av lastebilen Actros ut på test innen distribusjonssektoren.

eActros

eActros har en drivlinje bestående av to elektriske motorer som er plassert ved bakhjulene. De har hver en effekt på 125 kW, og et maksimalt dreiemoment på 485 Nm pr motor. Girutveksling konverterer dette til hele 11 000 Nm hver, noe som resulterer i en kjøreytelse på tilsvarende nivå som en konvensjonell dieselbil. eActros har to litium-ion-batterier med en effekt på 240 kWh. Maksimal tillatt aksellast er 11,5 tonn. Bilene i testprogrammet har en totalvekt på 18 og 25 tonn, det vil si både 2- og 3- akslede varianter.

Vi må spøke litt: Man kan si hva man vil om elektriske biler, men de er iallefall dieselgjerrige. Foto: Daimler.

Vi må spøke litt: Man kan si hva man vil om elektriske biler, men de er iallefall dieselgjerrige. Foto: Daimler.

Det er 10 biler som nå vil gå hos tyske og sveitsiske kunder frem til midten av 2020 for å samle erfaring frem til produksjonsstart.

Og mens den tyske produsenten ikke ville si noe om rekkevidden på nyviste Sprinter, er det nå klart at eActros vil ha en rekkevidde på inntil 20 mil med normal ytelse og nyttelast.

Spesifikasjonene på drivlinjen er så langt tungt.no erfarer de samme som på den elektriske lastebilen Urban eTruck som var blant fremtidsbilene som rullet ut på IAA-podiet i 2016.

Høy spenning

Det er høy elektrisk spenning hos produsenten for tiden. På tampen av fjoråret fortalte de at de ville elektrifisere alle vareblene i løpet av noen år. Samtidig viste de eVito. Nylig viste de altså eSprinter. Nå venter vi bare på en elektrisk Citan som også er rett rundt hjørnet.

Mens vi i fossilverdenen fortsatt prater om rekkeviddeangst, tenker MB litt annerledes. Det satses i første rekke på bydistribusjon, gjerne om natten der det fremover vil komme strengere krav til lydforurensing og lavutslippsoner.

Ifølge WHO og FN vil omkring 60% av verdens befolkning bo i byer innen 2030.

Disse menneskene skal ha fraktet sin frokost til sin nærmeste Lidl-butikk og i slik distribusjoner det ingen logikk i å dra på batterier som klarer 30 mil, om du bare har behov for 10.

Det er logikken bak produsentenes tanker for tiden.

Forventet seriestart av produksjon er 2021.

Fra pressekvelden på forrige IAA. MB rullet ut den ene elektriske fremtidsversjonen etter den andre. Nå ser vi at drivlinjene er mye av det samme som kommer, selv om utseendet naturligvis er helt annerledes. Foto: Svein-Ove Arnesen

Fra pressekvelden på forrige IAA. MB rullet ut den ene elektriske fremtidsversjonen etter den andre. Nå ser vi at drivlinjene er mye av det samme som kommer, selv om utseendet naturligvis er helt annerledes. Foto: Svein-Ove Arnesen