Ny helelektrisk lastebil fra Volvo

Skal ha rekkevidde på opp mot 20 mil.

Det er stilleleken som rår når man prater om fremtidens urbane transportløsninger. Foto: Volvo

Det er stilleleken som rår når man prater om fremtidens urbane transportløsninger. Foto: Volvo

Publisert

For noen uker tilbake viste Volvo sin FL Electric. Nå lanseres den større FE Electric. Den er designet for tyngre distribusjon og avfallshåndtering i bymiljøer med vogntogvekter opp til 27 tonn.

Tyskerne har vært kjappe på den elektriske ballen og det er i den europeiske miljøhovedstaden Hamburg (ja, den kalles faktisk så etter en EU-kåring) bilen med renovasjonspåbygg fra Faun skal sjokke rundt fra 2019.

I dag slipper hver av de 300 tradisjonelle renovasjonsbilene i byen ut cirka 31 300 kg CO2 hvert eneste år.

Volvo FE Electric blir tilgjengelig i flere ulike varianter for forskjellige typer transportoppdrag. For eksempel med Volvos nye førerhus med lavt innsteg. Arbeidsmiljøet forbedres også takket være lavt støynivå og vibrasjonsfri driften. Batterikapasiteten kan optimaliseres etter kundens behov, og ladingen skjer enten via strømnettet eller på hurtigladestasjoner.

Volvo FE Electric

Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer - totalvekt på 27 tonn.

Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.

Energilagring: Litiumionbatterier, 200-300 kWt.

Rekkevidde: Opptil 200 km.

Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).

Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

Salget begynner i Europa i 2019.