Longline i basetransport

En himmelsk Scania

Husker du reportasjen om Scania Longline her på tungt for et drøyt år siden? Nå har den gjennomgått en «extreme makeover» og er i daglig trafikk.

Publisert Oppdatert
Veteran Svein Rune Nordeide vet å nyte livet på landeveien.
Veteran Svein Rune Nordeide vet å nyte livet på landeveien.
Alle yrkessjåfører burde hatt tilgang på så god plass når de lever langs landeveien hele uken.
Svein Rune Nordeide

BB Transport viste frem sin siste investering på transportmessa på Gardermoen i 2013. Siden har den mer eller mindre stått stille hjemme på tunet til eier Kjetil Borlaug, utenfor Bergen.

- Den har gått 30 000 kilometer det siste halvannet året. Alt for lite, men det har ikke blitt tid til å kjøre, sier bileieren som under et intervju i 2013 drømte om lange sommerturer med oljeutstyr.

Pensjonisten

Så kom en gammel kjenning på banen i form av snart 69 år gamle Svein Rune Nordeide. Den tidligere bileieren og yrkessjåføren har tidligere jobbet for et transportselskap i Canada og syslet med tanken om å avslutte karrieren i statene.

- Du trenger ikke dra til statene for å kjøre lastebil med god plass, mente Borlaug og det ga startskuddet på en forvandlingsprosess av den sjeldne sorten.

Velkommen ombord. Her er det som regel godt besøkt hver eneste kveld ett etter annet sted langs kysten.
Velkommen ombord. Her er det som regel godt besøkt hver eneste kveld ett etter annet sted langs kysten.

FL Buur

På høsten i fjor ble bilen sendt til Danmark og FL Buur. Innvendig ble den ribbet til skinnet og født på ny. Nå fremstår den fantastisk delikat innredet, med senkeseng, vann og vask og tumleplass nok til en småbarnsfamilie. Her skal altså Svein Rune leve og bo i tiden fremover. Beskjeden som han er, tar han ikke i bruk så mange superlativer som oss andre når han snakker om bilen, men en klar melding til norske politikere har han: Slike arbeidsforhold burde alle yrkessjåfører ha mulighet til å få!

Leilighet

Med spesialbygget offshoretralle som måler 12,81 meter innvendig trafikkerer han kysten med utstyr til plattformene i Nordsjøen. Trengs det mer plass kan han trekke ut tralla 3,81 meter også. Det er nok av lass som passer. Bak flatskjermen som er montert midt over frontruten, finner vi mikrobølgeovnen. I tillegg er det også skapplass nok til den nevnte småbarnsfamilien.

Liten tvil om hvem som skal sitte i denne stolen fremover.
Liten tvil om hvem som skal sitte i denne stolen fremover.

Besøk

- Jeg får mye besøk, innrømmer sjåføren. Hos alle kunder og på alle bensinstasjoner er det noen som vil se. Svein Rune syns bare det er koselig, i hvert fall foreløpig.

- Alle yrkessjåfører burde hatt tilgang på så god plass når de lever langs landeveien hele uken, mener Svein Rune Nordeide. Han har tilbrakt flere år som sjåfør i Canada og vet hva han snakker om.
- Alle yrkessjåfører burde hatt tilgang på så god plass når de lever langs landeveien hele uken, mener Svein Rune Nordeide. Han har tilbrakt flere år som sjåfør i Canada og vet hva han snakker om.

Ikke har han slått fra seg tanken om flere turer i Canada heller, selv om fast jobb der borte er lagt på hyllen i og med at det dukket opp en Longline her hjemme.

- Jeg har fortsatt god kontakt med min gamle arbeidsgiver og en hollandsk kollega som jeg ble godt kjent med da jeg kjørte der borte. Jeg driver å sjekker mulighetene for å ta førerkort i Canada, slik at jeg kunne kjørt en tur eller to for dem hvis det passet. De har visst fått nyere og bedre materiell siden sist jeg var i Canada og kjørte, sier han.

Om de klarer å toppe standarden til BB Transport er vi likevel usikre på. For dette overgår det meste vi har sett i fast kjøring her til lands. Se video av den rå lastebilen her.

VIDEO