En varebil du legger merke til!

Med den kompakte varebilen Citan forsøker Mercedes å koble grep i et nytt segment. Den tyske produsenten har lange tradisjoner med store varebiler. Blant små varebiler har det ikke skjedd noe siden Vaneo (basert på første generasjon A-klasse) takket av i 2005. Men mot slutten av 2012 kom Citan – og nå er det ny satsning. Og hvis du synes originalmodellen er litt anonym, så hvorfor ikke la det tyske tuning- og stylingfirmaet Hartmann få slå seg løs med den?

Store, mørke felger og stylingkit rund baut gjør at Citan a la Hartmann Tuning også er en barsk bil uten folie. Men det blir i alle fall umulig å overse den med folie!

Store, mørke felger og stylingkit rund baut gjør at Citan a la Hartmann Tuning også er en barsk bil uten folie. Men det blir i alle fall umulig å overse den med folie!

Publisert Oppdatert
Det er ikke bare utseendet som er litt utenom det vanlige. Et tuningprogram for motorene gjør at de blir betydelig hvassere enn normalt.

Det er ikke bare utseendet som er litt utenom det vanlige. Et tuningprogram for motorene gjør at de blir betydelig hvassere enn normalt.

Mercedes Citan ser slett ikke verst ut fra før til varebil å være. Men med litt fargerik og vågal folie, blir den virkelig noe utenom det vanlige.

Mercedes Citan ser slett ikke verst ut fra før til varebil å være. Men med litt fargerik og vågal folie, blir den virkelig noe utenom det vanlige.

De har nylig lansert en ny stylingpakke, som blant annet inkluderer frontspoiler, sideskjørt og senkesett. Citan blir 25 centimeter lavere etter Hartmann sine inngrep. Egne felgsett er også tilgjengelig - og til denne bilen har de dessuten et eget foliesett som virkelig setter farge på tilværelsen.

Raskere også

Lekkert eller ikke, det skal vi ikke si så mye om. Men at den røde, gule og grå bilen skiller seg ut i mengden er det ingen tvil om.

Og selv om den i utgangspunktet ikke akkurat sparker fra fullt så friskt som den aggressive stylingen skulle tilsi, så kan den i alle fall bli vesentlig sprekere enn originalen.

Hartmann tilbyr nemlig tuning - i form av noen inngrep i ECU-softwaren.

Tuning

108 CDI: Originalt: 75 hk, med tuning 88 hk. Dreiemomentet øker fra 180 Nm til 210 Nm

109 CDI: Originalt: 90 hk, med tuning 107 hk. Dreiemomentet øker fra 200 til 230 Nm

111 CDI: Originalt: 110 hk, med tuning 129 hk. Dreiemomentet øker fra 240 til 270 Nm

Det er to års garanti på tuningen hvis bilen er helt ny.

Tykt sportsratt, skinnseter med kontrastsøm og pianolakk på lister og paneler gir et elegant og sportslig utseende innvendig.

Tykt sportsratt, skinnseter med kontrastsøm og pianolakk på lister og paneler gir et elegant og sportslig utseende innvendig.