Endelig kan Scania levere gassmotorer.

Da det store renovasjonsanbudet ble lagt ut i Oslo, kunne ikke Scania være med å konkurrere. Dermed ble vinnerne av anbudet Renault og Mercedes-Benz. Nå er derimot Scania bedre rustet. På IAA hadde de nemlig premiere på en ny gassmotor (som i prinsippet er en Otto-motor med tennplugger og det hele).

Publisert Oppdatert

- Motoren kan leveres med 270 eller 310 hestekrefter og er beregnet på naturgass eller biogass, men kan også kjøres på en blanding av disse. Gasstankene er laget av kompositt for å holde vekta nede.

Dermed kan vi levere motorer som går på det meste, enten det er naturgass, biogass eller biodiesel. Vi har også motorer som går på etanol, hvorav en kjører i Asko-systemet. Nå vil Asko videreføre prosjektet med ytterligere to etanolbiler, forteller informasjonssjef John Lauvstad i Norsk Scania til tungt.

Videre blir det nå standard med en "internettboks" på alle Scanias modeller. Da kan kunden abonnere på den informasjonen han treger fra hver enkelt bil.

Det kan være informasjon om kjøre- og hviletid, miljøregnskap, analyser og serviceplanlegger, for å nevne noe. Systemet kalles Communicator 200.