23948sdkhjf

Start nedtelling til messefest på Gardermoen

I dag er det nøyaktig ett år (365 dager, ja) til TRANSPORTmessa på Gardermoen.

Om nøyaktig ett år fra i dag - det vil si torsdag 29. august 2019 - åpner igjen portene for "bransjens egen transporthappening" som messegeneral Bjørn Magnussen fyndig omtaler den.

Det er Markedsplass. Det er Transportmesse. Retter sagt TRANSPORTmesse som den skrives. Eller helt presis snakker vi om den kjemien ig stemningen som oppstår når tilbydere og brukere av transportmateriell møtes. For nytte og sosialt samvær.

Hånden i været de av våre lesere som ikke vet hva de kan glede seg til!

Isen har smeltet

Litt bakgrunn likevel: Som følge av en for dårlig messe på Hellerudsletta i 2015 og på Lillestrøm i 2016, ble den planlagte 2017-messa på Gardermoen lagt på is. Men isen har smeltet!

Området på dragracebanen ved siden av landets hovedflyplass er oppgradert. Landets lengste publikumsgate er sikret. OG: Den største nyheten er tre spisesteder fordelt på strekningen. Dermed blir det vesentlig kortere å gå for å få en matbit eller noe å drikke, enten man er publikummer eller utstiller.

Litt mer bakgrunn: Tidligere kolliderte nesten Gardermoen- og Elmia-messene på kalenderen. Det var problematisk for så vel utstillere som publikummere som ville ha med seg begge deler.

- Gjett om Elmia er glade for at Gardermoen nå arrangeres det året de selv ikke kjører... mener TransportMagasinet sin lastebilentusiast og tur/messegeneral Bjørn Magnussen, mannen som med sitt "energi-oppkomme" har tilført transportbransjen over 20 leserturer, med drøyt 1000 reisedeltakere! O

- 2019-utgaven den 10. transportmessen og alt går etter vinnerresepten, sier Bjørn. - Vi spleiser på moroa og gjør noe ujålete og ekte sammen med likesinnede - enten man er med på USA-tur eller befinner seg på arrangementet på Gardermoen.

Utendørs, rimelig, trivelig

Vi har hørt det hundre ganger før og vet hva Bjørn skal si videre, dette at transportmateriell og bransjens utøvere trives best utendørs der materiellet er laget for å brukes.

- Enkel matematikk! Det koster ikke over milliarden å låne banen av Norsk Dragracing Gardermoen. Sagt på en annen måte, husleia og flere titalls ansatte på Lillestrøm setter mal for utstillerprisene. Derfor vi selv klarer å avvikle dette til 75 kroner kvadratmeteren. Som egentlig er mer enn nok, leverndørene av transportmateriell renner ikke over av penger.

Bjørn fortsetter, nå med glød som om det gjaldt sjåførfesten som følger med på Gardermoen messer:

- Jeg vil rose alle lastebilimportørene som deltar under Oslo Motor Show på Lillestrøm! For dette er viktigere enn vi tror, fordi her treffer vi ikke-lastebilinteresserte ungdommer, som i neste skritt kanskje ender opp med transportbransjen som arbiedssted etter det de ser av flotte lastebiler på OMS. Viktig - superviktig! Dysrskun' i Seljord er ogå en viktig arena å være på. Så er Gardermoen en nasjonal happening i transportbransjen, med uttillere fra titalls land, faktisk.

- Gardermoen er oppgradert, og generalen stiller med flere spisesteder. Betyr det at hele arrangementet bli større neste år?

- Nope, maks 200 utstillere. Vi er ikke som andre arrangører at vi skal ha mest mulig penger inn og flest mulige utstillere for tallene sin del. Det er en grense for hvor mange leverandører av transportmateriell og -tjenester en besøkende klarer å besøke. Derfor de 200 beste fremfor flest mulige.

Ventelister...

Bjørn legger til at det har vært ventelister for å komme med som utstiller for hver eneste messe siden oppstarten i 2003, noe han er synlig stolt av.

- Og har allerede over 100 påmeldte til 2019, ett år i forkant! 71 utstillere fra vår siste messe meldte seg på til neste utgave, rett etter vi lukket portene sist. De andre har kommet etter hvert. Merk for øvrig at nytt påmeldingssystem åpner i dag.

Truckers Camp

Allerede fra første arrangement på Biri i 2003 har Sjåfør-Norge sørget for høy sosial faktor når det er duket for transportmesse. Og brødrene Øynebråten på Gardermoen låner igjen velvillig ut grustaket sitt til Truckers Camp i 2019.

Flere hundre vogntog er ventet på trailerparkeringen etter den tradisjonelle konvoien fra Oslo, også kalt bransjens egen julekveld.

- Dette miljøet som vi har hatt fra første dag, er jeg utrolig stolt av. Det inkluderer forøvrig mannskapet vi har med hvert år.

- Det finnes flere messer på markedet, men spør gjerne utstillerne våre om hvor de trives best! understreker Bjørn med glimt i øyet samtidig som en kopi av bestillingsskjemaet skyves frem, med rød ring rundt ei rute rute hvor de kan velge kryss for påmelding for 2019 messa eller 2021 og 2023 - altså de tre første messene.

- Så du det? Flere enn åtte av ti krysser av i den til høyre. Jaggu skal vi lage transportshow annet hvert år fremover nå! På norsk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067