Etter noen mil: Sisu Polar 8x4 - 625 hk

Med kraft og pågangsmot

Sisu er et finsk uttrykk for «indre kraft og pågangsmot». Stemmer det? Vi har besøkt familiebedriften Senderud i Elverum og grillet sjåfør Dagfinn om bilen han har brukt et par års tid.

Dette er ingen billig bil, men det er lite ståtid. Og dersom det er problemer, er det bare å ringe Harald på Sisu like ved. Han har jo alle deler på lager også, sier Dagfinn som også vil trekke frem at han heller ikke trenger ballast når han brøyter.
Dette er ingen billig bil, men det er lite ståtid. Og dersom det er problemer, er det bare å ringe Harald på Sisu like ved. Han har jo alle deler på lager også, sier Dagfinn som også vil trekke frem at han heller ikke trenger ballast når han brøyter. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

– Det er veldig enkelt. Det går fort.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

– Nei. Det kommer opp i displayet. Er det en feilkode, ringer jeg Harald på Sisu så sjekker han.

– Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

– Det går veldig fint.

Fakta om bil og sjåfør

Fakta om bilen Sisu Polar. 8x4 - 625 hk Kjørelengde per dato: 92.000 Bilen tatt i bruk: November 2015 Type kjøring: – Tippkjøring, all mulig massetransport. Fakta om sjåføren Dagfinn Hangård (59) Bosted: Rena Fartstid: 22 år Kjørt mest: Sisu

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Ja.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Ja.

– Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

– Tror ikke jeg har gjort det. Men jeg leverer jo på Mercedes-Benz på Hamar til service, så tar de eventuelle feil.

– Endret den seg etter oppdateringen?

– Kan ikke si at jeg har merket noe, men så har jeg ikke levert bilen på grunn av feil.

Panelet er fra Mercedes og enkelt å betjene. Dagfinn skryter av hvor lett det er å styre plogen. Ved å trykke på en bryter, kan han styre plogen fra samme spak som tippen.
Panelet er fra Mercedes og enkelt å betjene. Dagfinn skryter av hvor lett det er å styre plogen. Ved å trykke på en bryter, kan han styre plogen fra samme spak som tippen. Foto: Svein-Ove Arnesen

Hyttelivet:

– Førermiljø, plusser og minuser?

– Jeg synes hytta er fin, god plass og behagelig. Senga er som nevnt et lite minus.

– Sikt og blindsoner?

– Synes det er god sikt.

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

– 3,60.

– Sover du godt? Seng og gardiner OK?

– Ja, det er bra. Det blir ikke så mye soving på denne kjøringa, men det blir av og til.

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

– Er kjøleskap. Kan fint lage mat, men jeg gjør det lite på denne kjøringen.

– Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

– Har en veske med meg. Ikke noe problem. Har man mer må man hive inn.

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– 180 cm og 5 trinn.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

Dagfinn (i sine yngre dager kalt «Nattfinn» fordi han var lei å legge) er så fornøyd at han er rene Sisu-reklamen. Peilepinner og sjekkpunkter er lett tilgjengelig.
Dagfinn (i sine yngre dager kalt «Nattfinn» fordi han var lei å legge) er så fornøyd at han er rene Sisu-reklamen. Peilepinner og sjekkpunkter er lett tilgjengelig. Foto: Svein-Ove Arnesen

– Ja. God plass.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

Sjåførens melding til fabrikken:

DETTE ER GENIALT: – Jeg synes motor og automatkassa er helt topp. Veldig bra. Sitter bra.

DETTE BØR FORBEDRES: – Senga kan være et minus. Når vi slepper den ned, må vi ha setene fremme. Er man litt stor og har stolen langt bak, vil den gnage på senga.

– Nei.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Det er stort rom under hele senga og luke på siden. Lagerplass er det nok av.

– Har du speil? Innvendig belysning OK?

– Ikke speil. Det er god innvendig belysning.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– Ja, de virker. Rullegardin på sjåførvindu. Det fungerer bra.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– På slik bil og kjøring er det greit med mørkt interiør. Sitter ikke i dress her.

– Noe som støyer eller klirrer?

– Nei.

– Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

– Ja, det er flere hyller.

– Vindsus?

– Nei.

- Jeg kan kjøre i ring rundt andre biler med dårlig tipp, flirer Dagfinn. Ved tungt lass hever han første aksel og får så godt trykk på driven at han kommer frem omtrent overalt.
- Jeg kan kjøre i ring rundt andre biler med dårlig tipp, flirer Dagfinn. Ved tungt lass hever han første aksel og får så godt trykk på driven at han kommer frem omtrent overalt. Foto: Svein-Ove Arnesen

Kjøreegenskaper:

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

Dette sier sjefene

Bileier: Auden Senderud Gravemaskindrift as – Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? – Det er en solid og brukbar bil til anlegg. Dessuten holder jo Sisu-importøren til i nabolaget. – Er forventningene innfridd? – Det har ikke vært mye tull med denne bilen, så vi er nok det. – Serviceavtale? I så fall hvilken? – Nei. – Finansiering? Cash, leasing x år, leie etc. – Leasing på fem år. – Hvem har bygget påbygget og hvorfor? – Den kommer ferdig slik fra Finland. Jorpe påbygg.

– Ja.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Automat. Den kom slik.

– Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Nei, den er helt topp. Gearer fint. Nydelig å kjøre. 16-gears kasse.

– Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

– Manuell.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

Geir Inge og Arne Olav Senderud.
Geir Inge og Arne Olav Senderud. Foto: Svein-Ove Arnesen

– Ja.

– Skal vi si noe om dekkslitasje?

–Kjører på samme dekk som da jeg fikk bilen for tre år siden.

Førerassistentsystemer:

– Hvilke fungerer bra?

– Tenker ikke så mye over det. Jeg synes det fungerer godt alt sammen.

– Hvilke kobler du bort?

Det er høyt opp denne gangen. Fem trinn og 181 cm må til før Dagfinn er i hytta.
Det er høyt opp denne gangen. Fem trinn og 181 cm må til før Dagfinn er i hytta. Foto: Svein-Ove Arnesen

– Har ikke koblet bort noe.

– Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

– Nei.

Det digitale panelet:

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, veldig oversiktlig.

– Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

– Ja, det er det. Man må bare trykke seg frem.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Mulig. Jeg bruker ikke det.

– Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

– Nei. Har ikke vært på kurs, men vi gikk jo gjennom bilen da jeg fikk den.

– Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

– Det er da mer problemer om det skjer noe. Må på verkstedet for å gjøre noe. Man kan ikke løse noe selv lenger.

Telefon, radio, GPS:

– Originalutstyr eller ekstern leverandør?

– Bruker originalt.

– Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

– Nå er det det. Er jo DAB. Bruker headsett på telefon.

Sidegardinene fungerer veldig bra, synes Dagfinn.
Sidegardinene fungerer veldig bra, synes Dagfinn. Foto: Svein-Ove Arnesen

Kommunikasjon

– Hvordan holder du kontakt med kontoret?

–Det går på telefon.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– Det er manuell.

Design:

– Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Det vet jeg ikke. Må vel si Sisu…? Men … det er jo Mercedes da.