DAF-jakten er i gang...

DAF utlyser «konkurranse». Klarer vi å bidra, tro?

Det er ikke mange igjen med skilter på seg. Kjenner du til noen, vil gjerne DAF ha din hjelp.
Det er ikke mange igjen med skilter på seg. Kjenner du til noen, vil gjerne DAF ha din hjelp. Foto: ukjent
Publisert Oppdatert

DAF Trucks fyller 90 år i år. Det kan bli konkurranse ut av slikt. Og det er nettopp hva som nå skjer. Selv om det kanskje ikke er helt korrekt å kalle det konkurranse, er det iallfall en jakt.

Gammel-DAF

I 1973 lanserte DAF sin 2800. Denne fikk en 11-liters motor på 280 HK og kunne bare leveres med lav hytte.

I 1982 så DAF 3300 dagens lys. 11-literen var oppskremt til 330 HK og i 1985 kunne man få DAF 3300 med Space cab.

Samtidig lanserte de også toppmodellen DAF 3600, der motoren nå gav 373 HK.

DAF 3300 / 3600 ble erstattet av DAF 95-serien i 1987.

DAF 95 kom for alvor i salg fra 1988 og bilen ble Truck of the Year dette året. Hytta var helt ny, skjønt man brukte fortsatt den velkjente 11 liter store motoren. Bilen vakte oppsikt, da den var veldig stillegående. Inne i hytta ble det målt mindre støy enn i enkelte personbiler.

I 1994 slapp DAF en Super Space cab, der innvendig høyde var 225 cm.

DAF 95 serien ble erstattet av DAF 95 XF i 1997.

Kilde: Dagens Norske Veteranlastebiler

DAF vil nemlig vite hvem som har den eldste DAF som fortsatt er i drift.

Derfor har de lansert en Facebook-kampanje for å finne svar på dette. Irske John Tarrent har allerede delt sin klassiske DAF 2100 fra 1984, som fortsatt er i full vigør: «Hun har 34 år med hardt arbeid bak seg, svikter aldri og kommer alltid tilbake til basen, natt som dag.»

Ikke mange igjen i Norge

I Norge er det ikke mange eksemplarer av gamle DAF igjen. På åttitallet gikk det riktignok en del av DAF 2800 og 3300. Av og til så man en 3600 også. Men i dag er det dessverre langt mellom bilene.

Enkelte eksemplarer var også stæsjet opp. Viggo Davidsen fra Vestby hadde en 3300 som på midten av 80-tallet ble kåret til årets grombil i Norge. Den har dog ikke lenger skiltene på seg.

Noen eksemplarer finnes allikevel med skilter fortsatt. Blant de eldste som undertegnede kjenner til, finner vi en DAF 2100 som ble levert ny til noen i Ålesund i 1980. Den finnes såvidt vi vet nå i Lyngdal i Numedal og Arnt Bakke.

DAF er altså på utkikk etter bilder av og historier om lastebilene sine fra tidlig nittitall, åttitallet, syttitallet eller enda tidligere som fortsatt er i drift. Fotografier og videoer kan lastes opp på DAFs Facebook-side: https://www.facebook.com/daftrucksnv/.

I slutten av november vil den eldste DAF-lastebilen som fortsatt er i drift annonseres.