Falck Norge reagerer på Lars Prim sin fremstilling

- De klarte aldri å stille garanti. Derfor kunne vi ikke utføre oppdraget, sier driftsdirektør, Tommy Uttakleiv.

Lars Prim hevder de stilte garanti. - Det stemmer ikke, sier Falck Norge. Foto: tipser

Lars Prim hevder de stilte garanti. - Det stemmer ikke, sier Falck Norge. Foto: tipser

Publisert Oppdatert

Driftsdirektøren reagerer på det som har blitt publisert i tidligere artikler i denne saken og mener det som kommer frem stiller Falck i et ufortjent dårlig lys.

Transportselskapet Lars Prim sendte nemlig tidligere denne uken ut en pressemelding der de skrev at de ønsket å stille garanti for det aktuelle beløpet, men at den lokale bilbergeren, Kabelvåg Auto, bare ville motta garanti fra Falck Danmark, noe de ikke forsto grunnen til.

- Vi har brukt Kabelvåg Auto flere ganger tidligere og betalt våre regninger hver eneste gang. Men ut ifra reaksjonen vi fikk denne gangen, forsto vi at de nektet å hjelpe oss, uvisst av hvilken grunn, hevdet firmaets representant overfor tungt.no.

Da tungt.no kontaktet den lokale bilbergeren for en kommentar, hevdet de på sin side at den lange ventetiden skyldtes at Falck Danmark aldri ga klarsignal til å starte arbeidet. Ifølge Uttakleiv har det sin naturlige forklaring. - Sannheten er at Lars Prim aldri stilte noen garanti for bergingen og etter å ha jobbet med dem i flere dager, helt frem til 14. februar uten å få garanti, kunne vi ikke utføre oppdraget. Transportøren begynte å bevege seg først da kommunen kom på banen og krevde vogntoget fjernet. Vi kan dokumentere alt som har blitt sagt og gjort i denne saken, sier han.

Det mistenkes at den latviske bileieren i stedet ville prøve å løse dette oppdraget på en billigere måte, etter at Falck anslo kostnader på mellom 100 000 kroner og 150 000 kroner for å ta denne jobben.

Uttakleiv legger til at Falck alltid krever garantier for beløpet i forkant i saker som denne, der bergingen ikke haster eller det er fare for liv og helse. Det skulle altså gå en uke før vogntoget i Vesterålen ble heist tilbake på veien av lokale bergingsmannskaper, etter at transportøren Lars Prim til slutt tok direkte kontakt. Da hadde Hadsel kommune allerede kommet på banen og gitt dem et ultimatum. Enten rydde opp selv eller betale regningen etter at kommunen, med forurensningsloven i hånd, hadde fått fjernet vogntoget.

Abonnerer du på TransportMagasinet? Hvis ikke kan du klikke her!