Felles Maut-standard i EU

I dag må sjåfører ha en skog med autopass-brikker for å kjøre internasjonalt. Om tre år kan skogen felles, lover EUs transportkommisær.

Antonio Tajani EU transportkommisær

Antonio Tajani EU transportkommisær

Opprettet

Stadig flere land priser veiprising under kamuflasje som miljøskatt, og som sjåfør må du pent betale. Problemet er - foruten prisen selvsagt - at de forskjellige lands systemer ikke snakker sammen. Dermed må du ha en rekke elektroniske dingser i frontruten.

For eksempel må man ha fem enheter for å reise fra Portugal til Danmark, samt en rekke abonnement.

Derfor vil EU-kommisjonen nå skape et felleseuropeisk teknisk standard for dataregistrering og kommunikasjon. Målet er at kjøretøyer kun skal ha en "sladrehank" på frontruta og ett maut-abonnement som fungerer i alle land.

Transportkommisæren, Antonio Tajani, mener avgjørelsen er det største som har skjedd siden grensekontrollene ble avskaffet.

De elektroniske veibetalingene, den såkalt SET-standard, vil bli tatt i bruk innen tre år for alle kjøretøy over 3,5 tonn samt for busser som tar flere enn ni passasjerer. I løpet av ti år skal også personbiler være inkludert.

Ideen er god, og man slipper masse dingser, papirarbeid og abonnement i ulike land.

Allikevel - rekk opp hånden alle som tror det blir mindre veiprising etterhvert?