Årets femitrailer

- På tide med en jentebil, mener Line Birkeland Ask. Er det en lastebil man kan se fra månen, må det være denne.

Pink Line, Bergens nye fargeklatt
Pink Line, Bergens nye fargeklatt Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
Welcome to my world
Welcome to my world Foto: Frode Tellevik

Vi er i Bergen. Som en gigantisk lykkepille kommer en knall rosa Mercedes Arocs 3363 mot oss. Og om ikke det var nok, møter vi en sprudlende blid sjåfør bak rattet. Kombinasjonen burde vært tilgjengelig for alle på blå resept.

- Egentlig ville jeg ha en lilla lastebil, men da jeg fikk se fargekoden, fikk jeg litt panikk. Jeg syns den var alt for lilla og endret den i siste liten. Nå ser jeg jo at den ble enda mer jentebil enn jeg først hadde tenkt, smiler Line. Hun mener det var på tide at man fikk en slik i Bergen også og ikke bare kunne se dem på bilder fra Sverige og andre steder. - Nå er det bare å kjøre løpet fullt ut, mener hun.

At det ble Arocs, handler om bakkeklaring. På tippkjøring hadde den forrige Actrosen en tendens til å bli vel lav i forhold til det ujevne underlaget. Inne i hytta har hun for første gang god plass og flatt gulv. Her går det an å sette seg i sofaen i bakveggen og slenge beina på bordet, om det skulle bli litt ventetid på lass.

- Her er det plass til pappa og ta en tur også. Han er 1,96 høy og dette er første bilen vi har hatt der han kan stå oppreist. Han har sagt at han gjerne tar en tur selv om bilen er rosa, bekrefter Line. Det gode miljøet i bransjen har hun allerede snakket varmt om. Rundt seg har Line mange gode mentorer som hun bruker for å spørre om råd og tips i hverdagen.

- Jeg trives godt med imøtekommende og hjelpsomme folk. De sprer glede. Vi blir litt som en stor familie i tippbilbransjen. To søstre Lines far, Per Erik Frost, har også kjørt lastebil. Hun mener det er grunnen til at drømmen om å kjøre lastebil alltid har lagt der. Så snart hun var gammel nok, begynte hun på Os Videregående og tok 19 uker yrkessjåførutdanning. For fire år siden var hun klar for en hverdag som tippbilsjåfør i farens firma, Fana Masse Transport AS.

Line var redd den skulle bli for lilla. Den ble rosa i stedet.
Line var redd den skulle bli for lilla. Den ble rosa i stedet. Foto: Frode Tellevik

- Jeg liker tippbilkjøringen. Jeg får være hjemme og miljøet her er fantastisk sosialt, gjentar hun. Vassbakk & Stol, er sammen med Østerbø Maskin oppdragsgivere hun har kjørt mye for, men som massetransportør må man være åpen for alt. Ting snur fort i denne bransjen. Likevel har Line sine prinsipper.

- Er det ikke på tide med en ordentlig jentebil da, undrer Line Birkeland Ask.
- Er det ikke på tide med en ordentlig jentebil da, undrer Line Birkeland Ask. Foto: Frode Tellevik

- Aksjonsradiusen er begrenset. Jeg våger meg ikke lenger vekk enn til Voss, sier hun og smiler. Da faren ble syk for en tid siden, valgte han å trappe ned virksomheten. Derfor har de to døtrene overtatt. Tine Frost står som daglig leder og tar papirarbeidet, mens Line sprer glede i Bergensområdet med sin rosa Arocs. Hun har gått gradene. Fra en Volvo fra år 2000 og en fireakslet Mercedes dumper, og etter hvert en Mercedes Actros tippsemi, til dagens rullende fargelatt.

Et møte med Line gjør inntrykk på flere måter. Når man etter hvert har tatt inn over seg fargen på kjøretøyet, er det umulig å ikke la seg påvirke av sjåførens smil og gode humør. En blidere representant for lastebilbransjen tror vi man skal lete lenge etter.

- Jeg ble advart mot en hard bransje. Isåfall har jeg vært veldig heldig med de som er rundt meg, avslutter hun. Blink og hils, så får du sannsynligvis et stort smil tilbake.

Fargeklattene gjør seg best i papirutgaven av TransportMagasinet. Tegn et abonnement du også. Klikk her!