23948sdkhjf

FH16 ruler på sagaøya

Vi regner oss sterkt knyttet til sagaøya i vest. Vi har jo historiske røtter felles. Blant annet derfor er det fascinerende å avlegge øya et besøk. En reise med fokus på lastebil og transport der vest i havet bringer også mange spennende inntrykk. Brimborg heter den islandske Volvo- importøren.

Islendinger er våre nærmeste slektninger, allikevel er Island et eksotisk reisemål for de aller fleste. Selv har jeg vært der flere ganger og trives godt blant etterkommerne til de tøffeste av de tøffe - de som dro til Island med langskip på 800 tallet. Nå har jeg besøkt sagaøya igjen, denne gang for å treffe Volvo-kunder og ta en prat med den islandske Volvo-importøren Brimborg. Denne gangen fikk jeg også smake på den beryktede islandske tradisjonsretten hai. Det kan eeeh¿.jeg vet ikke hva jeg skal si?? Eeh, man må nesten prøve det selv, men det finnes en mengde gode islandske fiskeretter som jeg heller ville satset på.

Motorinteresse

At islendingene er interesserte i motor er det ingen tvil om. Et vanlig syn på islandske veier er amerikanske biler, spesielt i form av nye, gromme pickuper. Og sagaøya er berømt for sine ombygde firehjulstrekkere fra spesialister som Arctic Trucks og Fjallasport. Islendingene rett og slett elsker sine biler og legger ned mye penger i dem. Dette slår ut også på lastebilene. Det bor ca. 313.000 innbyggere på Island, disse disponerer hele 260.000 biler. Island skal være det landet i Europa med flest biler i forhold til innbyggerantallet.

Volvos importør på Island heter Brimborg, et handelshus som steller med mer enn lastebiler. De er også importør og forhandler av personbiler fra Volvo, Ford, Mazda, Daihatsu og Citroën. Når det gjelder det tunge selger Brimborg også Volvo anleggsmaskiner, samt motorer og aggregater fra Volvo Penta Marine.

På lastebilsiden er det hard konkurranse til tross for et veldig lite marked. Alle de tunge er der; MAN, Mercedes-Benz, Iveco, DAF, Renault og Scania. Markedsledertittelen ser ut tl å gå på rundgang mellom Volvo, Scania og MAN. Totalmarkedet for lastebiler over 10 tonn ligger på mellom 250 og 300 biler i året. Volvos salg har gått litt opp og ned. I 2005 ble det solgt 64 nye Volvo lastebiler, året etter var tallet 72, i fjor endte det på 56, mens det fram til april i år lå på 18 biler.

Grombiler

- 95% av det vi leverer er utstyrt med I-Shift og vi leverer en stor andel FH16. Største andelen er på 6x4 trekkvogn, noe som blant annet skyldes de spesielle kjøretøyreglene her på Island, forteller Kristinn Már Emilsson, som er salgssjef for Volvo lastebiler hos Brimborg.

For å få lov til å kjøre maksimal totalvekt på 49 tonn må bilen blant annet være utstyrt med tandemdrift. Men med tanke på de tøffe vei- og føreforholdene, spesielt vinterstid, er det neppe noen ulempe med tandem. Det er mye dårlig vei på Island. Av det totale veinettet på ca. 13.000 km vei, er bare 4800 km velsignet med asfalt, resten er grusveier. Men i motsetning til Norge så satser islendingene på vei. I de neste årene investeres det 3 milliarder i året, for å få en bedre infrastruktur - og det i et land med drøye 300.000 innbyggere! Skal vi sende norske politikere på kurs dit kanskje?

- Vi har grodd ut av lokalene våre og skal nå bygge nytt trucksenter på utsiden av Reykjavik. Dagens lokaler skal oppgraderes og benyttes til spesialverksted for Ford Transit og US Ford. Her på Island kjører det ca. 4000 lastebiler over 16 tonn, av disse er det selvsagt mange Volvo. Sjåførene til disse skal få det lettere når vi kommer inn i nye lokaler, avslutter Kristinn Már Emilsson.

Brimborg er helt klart en suksesshistorie. Fra den spede starten i 1964 med 2 ansatte, til dagens situasjon der vi snakker om 210 ansatte, og et salg av nye og brukte biler, inkludert lastebiler, på mer enn 4000 i året. Omsetningen til Brimborg ligger for øvrig på ca. 850 millioner norske kroner i året.

Billedtekster:

Hovedbilde: Isl 26/ Isl 7/ Isl 9

Island har svært mange trafikkdrepte i forhold til folketallet. Myndighetenes kampanjer er groteske, men kanskje effektive?

Bilde: Isl 31

På Island er tilgangen på ren energi enkel. Den finnes i bakken! Her et nyåpnet kraftverk. 80 % av all energi som forbrukes på Island er fornybar.

Bilde: Isl 32

150 slike haier blir til mat årlig. Etter 8 uker i jorda og ytterligere 6 uker til tørk er haidelikatessen et faktum, men godt var det ikke! Haien er til høyre på bildet.

Bilde: Isl 45

Sentrale personer hos Volvo-importør Brimborg. F.v. Kristinn Már Emilsson, Egill Jóhansson og Ólafur �?rnason

"Den lille kaffistova" på Island er et populært stoppested for mange.

Bilde: Isl 30

Rammesak:

Islandske lengder og vekter

Buss: 15 meter

Trekkvogn og semitrailer: 20 meter

Lastebil og slepvogn: 22 meter

Makismal Bredde: 2,55 meter

Maksimal høyde: 4,2 meter

Maksimal vekt: 49 tonn med luftfjæret tandem og treakslet semi eller slepvogn

Maksimal vekt ellers: 44 tonn med luftfjæret tandem og toakslet semi eller slepvogn

Eller 40 tonn med toakslet trekker og treakslet semitrailer eller 6x2 trekker med toakslet semitrailer

Rammesak:

Fakta om Island

Areal: 103.000 km2

Styreform: Demokratisk republikk

Persident: Ólafur Ragnar Grímsson

Innbyggerantall: ca. 313.000

Valuta: Islandske kroner

Hovedstad: Reykjavik

Middeltemperatur Reykjavik: 11 grader i juni, - 1 i januar

Arbeidsledighet: 0,8%

Viktigste næringer: Fiskeindustrien, aluminiumsproduksjon og turisme

Viktigste transportnæring: Anleggskjøring, fisketransport og transport av forbruksvarer

Ny sak:

Pink Lady:

Fargerik lastebilbabe

Mange turister starter Island-besøket med et besøk til den Blå Lagune, men denne dagen fikk de ikke bare oppleve blått varmtvann, på parkeringen utenfor stod nemlig Pink Lady med sin sjokkrosa FH16 660. Skapsidene på semitraileren er dekket med diverse reklame fra sponsorene, blant annet er den ene siden solgt til Volvo-importør Brimborg.

Lilja Maria Ivarsdottir ser ikke ut som den gjennomsnittlige lastebilsjåføren der hun klatrer ut av det sjokkrosa førerhuset på lastebilen sin. Den unge jenta på snart 24 år har kjørt lastebil i de siste 3 - 4 åra. Hverdagen går med til avfallstransport med den mildt sagt oppsiktsvekkende bilen. Hun kjører i firmaet Fljótandi som drives av broren, der jobber hun også som kjøreskolelærer. At valget falt på transportyrket sa seg selv, hun er fra en transportfamilie der også faren kjører lastebil.

- Jeg kjører 2 rundturer på 300 km daglig. Transportbedriften jeg jobber i har ytterligere 2 FH16, men det er bare min som er rosa, forteller Lilja.

Hun forteller at hun har fått stor oppmerksomhet på Island og har blant annet figurert på TV og i annen media. Kvinnelige lastebilsjåfører er ikke noe vanlig syn, ei heller på Island. Lilja mener det er ca. 20 kvinnelige sjåfører totalt på sagaøya. Det er mulig at sjokkrosa ikke er alles favorittfarge, men Liljas vogntog lyser unektelig opp i det golde landskapet på Island.

Billedtekster:

Hovedbilde: Pink/Pink13

Sidene på semien er solgt til forskjellige annonsører. Men denne er muligens litt trafikkfarlig?

Bilde: Pink6

- Jeg kjører ca. 600 km med bilen daglig, forteller Lilja Maria Ivarsdottir, som kommer fra en transportfamilie og stortrives som lastebilkjendis på sagaøya.

Bilde: Pink9

Ny sak:

Vestlandske takter i Grindavik

Jón & Margeir er navnet på en velkjent islandsk transportør som holder til i Grindavik. Hovedbeskjeftigelsen er frakt av fisk som kommer i land i landsbyhavna. Stor var overraskelsen da en av sjåførene snakket kav vestlending!

Jón & Margeir ble etablert som en far og sønn-bedrift av Margeir Jónsson og Jón Gunnar Margeirsson i 1970. Den første Volvoen kom inn i bedriften i 1974 i form av en Volvo F86. Etter hvert hadde bedriften totalt 12 slike biler i drift. I dag er det fortsatt hovedfokus på Volvo og i flåten, som teller 14 biler, er det blant annet 4 Volvo FH16 660, 2 Volvo FH16 610 og Volvo FH12 500.

- Hovedbeskjeftigelsen er transport av fisk og fiskeprodukter, samt asfaltkjøring og krankjøring. Vi kjører ruter mellom Grindavik og Reykjavik med containere med frossenfisk. Det er snakk om mellom 150 og 200 containere i måneden. I tillegg har vi ansvaret for all transporten til fiskefabrikkene her i Grindavik, blant annet med ruter til Djúpavogs og Thingeyar. Det er svært tøffe ruter å kjøre, særlig om vinteren, forteller Margrét E. Julíusdóttír på kav vestlandsdialekt.

Du verden, tenkte jeg, en vestlending her i Grindavik på Island. Hvordan kan de ha seg?

- Jeg er ikke fra Norge men fra Island, forklarer Margrét da jeg spør henne om hvorfor hun befinner seg på Island.

- Jeg flyttet nemlig med familien til Måløy i Norge i 2001. Da vi reiste over fikk vi høre at alle i Norge snakket godt engelsk. Det er mulig det, men ikke på Måløy! Jeg husker de første turene som lastebilsjåfør i Norge, da jeg kjørte mellom Oslo og Ålesund. Det eneste jeg forstod på radioen var Bush, Taliban og Osama Bin Laden. Derfor var jeg bare nødt til å lære meg norsk, sier den blide 29 åringen som nå jobber som sjåfør hos Jón & Margeir.

Hun betror meg at hun savner tiden i Norge, da hun blant annet kjørte for Måløy Containertransport. Familien bodde i Norge i 4 år og flyttet tilbake til Island i 2005. Hun har gledet seg til besøket og innrømmer å ha finpusset norsken før vi skulle komme.

- Jeg kjører sidelaster her i bedriften og stortrives bak ratt. Jeg tilbakelegger mellom 400 og 600 km om dagen, bare med avbrudd for å hente datteren min. Hun tilbringer store deler av ettermiddagen og kvelden sammen med meg i lastebilen, sier Margót, som har kjørt lastebil i 11 år, men innrømmer at lønna kunne vært bedre.

Transportbedriften Jón & Margeir holder til i fine lokaler bygget i 2002 der de utfører reparasjoner og vedlikehold på materiellet sitt. Til sammen sysselsetter de 15 sjåfører på fulltid, deriblant Margót som kjører sidelasteren. En tøff dame med ben i nesa, spør du meg.

Billedtekster:

I Grindavik er det transportbedriften Jón & Margeir som sørger for fisketransportene fra havna. Av flåten på 14 biler er hele 6 Volvo FH16.

Hovedbilde: Isl 1

Jón Gunnar Margeirson er daglig leder av bedriften og stolt av å ha Margrét E. Julíusdóttír som sjåfør.

Bilde: Isl 15

- Jeg savner Norge, sier Margrét som har bodd på Måløy i 4 år mens hun kjørte lastebil i Norge. Vestlandsk snakker hun som en gudinne.

Bilde: Isl 16

På fritiden kjører Margrét motocross. Tøff dame!

Bilde: Isl 22

Kristinn Sigurdsson er nok en trivelig sjåfør som trives bak rattet på Volvoene til transportbedriften.

Bilde: Isl 11

Fisk er viktig for Island, men i motsetning til en del andre land velger islendingene å foredle fisken selv. Det skaper transport for Jón & Margeir.

Bilde: Isl 5

Ny sak:

"Guttungen ble laget i førerhuset"

Det forteller Asgeir Ragnarsón, daglig leder av transportbedriften Ragnar & Asgeir i Grundarfjordur ved fjorden Breidafjordur. I dag er de den største private kunden til Volvo på Island.

Det var faren til Asgeir, Ragnar Ingi Haraldsson som slo seg ned i den lille landsbyen på 60-tallet. Han skulle slå seg opp som rekefisker, men tilfeldighetene ville det til at han ble lastebileier i stedet. Han startet i det spede som entreprenør, etter hvert ble det lastebil og i starten var en beskjeden Bedford den eneste bilen i firmaet. Det var tøffe tider med mye dårlige veier. På den tiden tok det mellom 8 og 10 timer å kjøre til Reykjavik. Bedriften hadde faktisk en bil helt fram til 1984, da bilparken ble fordoblet. Den første Volvoen var for øvrig en Volvo F88 innkjøpt i 1976. I dag har vognparken vokst betraktelig å inneholder blant annet 14 lastebiler, hvorav brorparten er Volvo, 14 tilhengere og 10 containerhengere.

- De sier at det er tredje generasjon som kommer til å sette bedriften over styr, men jeg er ikke så sikker på det. Sønnen min, Asgeir Asgeirsson, jobber som sjåfør her og jobber hardere enn de fleste. Dessuten ble han laget inne i en Volvo-hytte, forteller Asgeir Ragnarsón med et smil.

Han snakker med høy stemme, en egenskap han har arvet fra faren sin Ragnar. Så er da også firmalogoen formet som lydbølger. Mellom 80 og 90% av transportene til bedriften er fisketransporter, og de betjener alle fiskelandsbyene i området. De har faste transporter til Reykjavik, og bringer forbruksvarer tilbake igjen.

- Vår policy er å være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Vi har i dag mellom 40 og 50 fastekunder, men når fisketransporten står for en så stor andel hos oss, er det selvsagt dramatisk nå når kvotereguleringen fører til 30% lavere fangst i år enn i fjor. Da gjelder det å kunne omstille seg, avslutter Asgeir Ragnarsón.

Billedtekster:

Hovedbilde: Isl 43

3 generasjoner i samme bedrift. Fra venstre grunnleggeren Ragnar Ingi Haraldsson, sønnen Asgeir Ragnarsón som i dag leder bedriften, og barnebarnet Asgeir Asgeirson, som jobber som sjåfør i familiebedriften.

Bilde: Isl 40

- Det er klart det er en utfordring når fiskekvotene går ned med 30%. Mellom 80 og 90% av alle transportene våre er fisketransporter, forteller Asgeir.

Bilde: Isl 39

På plassen utenfor anlegget til Ragnar & Asgeir fant vi en "nordmann" i form av en henger fra Waagan Transport. Bruktimportert til Island, men nå utrangert.

Bilde: Isl 37

Grindafjordur ligger vakkert til ved fjorden Breidafjordur. Fjellet Kirkjufell er litt av et skue på en godværsdag som denne.

Bilde Isl 38

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094