23948sdkhjf

Flere skjær i sjøen

Det ble ingen lett oppstart for MS «Stavangerfjord» i møte med norsk byråkrati. Her er enda en dustesak fra Vestlandet.

Gassfergene bruker Liquid Natural Gas (LNG) som drivstoff. Dette produseres som kjent i store mengder like utenfor kysten vår. I 2012 eksporterte Norge 107,6 milliarder kubikkmeter gass til Europa. Til en verdi av 250 milliarder kroner, eller et kvart statsbudsjett om man vil.

Les også: Får ikke flytte vogntog fra vei til sjø

Tallene for 2013 blir nok minst like høye, takket være Fjord Line. Falt du av lasset nå? Ikke fortvil, her er nok en kort innføring i norsk miljøtenking og praksis:

Til Danmark

Anlegget som forsyner MS «Stavangerfjord» med LNG ligger like ved kaien der fergen losser og laster i Risavika, men myndighetene tillater ikke at Fjord Line tanker gass med passasjerer ombord.

Dette er derimot tillatt i Danmark. Derfor må gassen fraktes med båt fra Risavika til Fredrikstad og videre med tankbil til Gøteborg, ferge til Fredrikshavn og til slutt langs danske veier til Hirtshals, der tankbilene møter igjen MS «Stavangerfjord» og tanker opp.

Fire tankbiler venter på skipet hver gang det ankommer. 15 biler er i sving for å dekke behovet hver uke. Drivstoffet har dermed tilbakelagt 1558 km før det fylles på tanken.

Høring

Tankingen fra bil tar også lengre tid enn direkte fra anlegget, så MS «Stavangerfjord» bruker lengre tid ved kai og må dermed gi mer gass over Skagerak til Norge igjen for å hente inn tapt tid. Dermed går også forbruket opp.

Fjord Line og Skangass har søkt Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) om å kunne bunkre alt drivstoff i Risavika. Justisdepartementet og DSB tok på denne bakgrunn initiativ til en unntaksbestemmelse i den aktuelle forskriften som gir DSB adgang til å tillate LNG-tanking med passasjerer om bord, slik man kan i Danmark.

Høringsfristen for denne forskriftsendringen gikk ut i starten av november og man håper på en avgjørelse før årsskiftet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063