- For dumt å skylde på sjåførene

Det er umulig å være i god tro. Les tungt.no-redaktørens kommentar.

Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert
Tungt.no sin redaktør, Svein-Ove Arnesen er oppgitt over mange tilfeller der sjåføren tar støyten, mens bedriften ofte slipper unna.

Tungt.no sin redaktør, Svein-Ove Arnesen er oppgitt over mange tilfeller der sjåføren tar støyten, mens bedriften ofte slipper unna.

Vi har nettopp avslørt hvordan spesielt ett selskap har fraktet gods med manipulerte skrivere. Metoden er langt mer sofistikert enn hva man tidligere har kjent til. En av bilene kan ha rullet så mye som 100.000 uregistrerte kilometer på tre år. Da kan man ikke lenger lene seg tilbake og skylde på sjåføren. Det er for dumt, rett og slett.

I dag sitter kjørekontorene på detaljkunnskap om hvor bilene er til enhver tid. Dersom en sjåfør uventet har en stopp, er transportøren kjapp på telefonen for å høre hvorfor. GPS og flåtestyring er en integrert del av en lastebil i dag og denne transportøren er intet unntak. De har full kontroll.

Vi er kjent med eksempler der kjørekontoret har ringt kontrollstasjoner for å høre om noe har skjedd etter at de har sett at en av bilene deres har stått litt lenge en plass.

Nettopp derfor er det åpenbart at skyld ikke kan lastes sjåføren alene.

Vi skal heller ikke drøfte om sjåføren er presset eller bruker manipulerte skrivere frivillig. La oss bare fastlå at sjåføren er med på opplegget. Det er ikke noe nytt under solen.

Det som blir så skrekkelig feil er at sjåføren, vår tids bonde på sjakkbrettet, blir ofret.

Behagelig hvilepute

For transportørene har det vært en behagelig hvilepute. Blir en bil stanset, er det sjåføren som tar støyten. For Norges del betyr det i praksis at han får en bot og blir utvist. Transportøren har frem til nå kunnet fortsette kjøringen ved å vise til at de har tatt ansvar og sparket den «utro sjåføren». Dermed mistes ikke kontrakten. Firmaet har ingen anmerkninger, bare sjåføren. Han kan sparkes eller bare settes inn på kjøring utenfor Norge. Det har han lov til.

Jeg har tidligere tatt opp dette gjentatte ganger. Av en enkel grunn: Denne praksisen og argumentasjonen holder ikke lenger.

Det er lenge siden en sjåfør brukte faks eller telefon hos speditøren for å fortelle hvor han befant seg.

Det er regelrett umulig å være i god tro så lenge man vet hvor bilen befinner seg og hvor langt det er mulig for en sjåfør å kjøre uten å bryte loven. Å hevde noe annet blir for dumt rett og slett.